ଅନଲାଇନ ଓ ଅଫଲାଇନ ଗ୍ରାହକଙ୍କ ଅନୁଭବ ମଧ୍ୟରେ ବ୍ୟାପକ ବ୍ୟବଧାନ ରହିଛି । ଦୋକନରେ କ୍ରେତା ସିଧାସଳଖ ଯାଇ ଅନୁଷ୍ଠାନର ପାରିଲାପଣିଆ ଓ କର୍ମଚାରୀଙ୍କ ବୃତ୍ତିନିଷ୍ଠତା ଠଉରେଇ ଦେଇପାରେ । ସେଠି ଜଣେ ନେଣଦେଣ ପ୍ରକ୍ରିୟା ଓ ଦ୍ରବ୍ୟ ଖରାପ ପଡ଼ିଲେ ଫେରାଇବାର ଉପାୟ ସହଜରେ ଜାଣି ଦେଇଥାଏ । ତେବେ ଇ-କମର୍ସ ବ୍ୟବସାୟୀ ପାଖରେ ଏସବୁ ନଥାଏ । ଭାଷା, ଡିଜାଇନ୍, ପ୍ରକ୍ରିୟା, ଆଲେଖ ଓ ମୋଟାମୋଟି ଅନୁଭବ ହିଁ ସଂପୃକ୍ତ ବ୍ୟବସାୟ ବାବଦରେ ଗ୍ରାହକ ମନରେ ଧାରଣା ଜନ୍ମାଇଥାଏ ।
ଥରେ ଜଣେ ଗ୍ରାହକ ସନ୍ତୁଷ୍ଟ ହେଲେ ତା’ର ଅନୁଭବ ଲୋକମୁଖରେ ପ୍ରଚାରି ହୋଇ ବିକ୍ରି ବଢ଼ାଇବାରେ ସହାୟକ ହୁଏ । ନକାରାତ୍ମକ ଅନୁଭବ କେବଳ ଗ୍ରାହକଙ୍କୁ ଇ-କମର୍ସ ସାଇଟରୁ ଦୂରେଇ ରଖେନା, ବରଂ ଲୋକମୁଖରେ ଗୋଟେ ଖରାପ ଧାରଣା ସୃଷ୍ଟି କରିଥାଏ । ଏହା ଉପରେ ଏକ ଭଲ ବ୍ୟବସାୟ ଯୋଜନାର ଉନ୍ନତି ନିର୍ଭର କରେ।
ବର୍ତ୍ତମାନର ଆର୍ଥନୀତିକ ପରିବେଶ ଓ ପ୍ରତିଯୋଗିତାମୂଳକ ଇ-କମର୍ସ ଜଗତରେ କମ ଦର ସାଙ୍ଗକୁ ନୂଆ ନୂଆ ଧରଣର ଦ୍ରବ୍ୟ ଆବଶ୍ୟକ । ଏମିତି ପରିବେଶ ସୃଷ୍ଟି କରିବା ଉଚିତ ଯେମିତି ଇ-କମର୍ସ ସାଇଟରୁ ଗ୍ରାହକ ବାରମ୍ବାର କିଣିବାକୁ ବାଧ୍ୟ ହେବେ । କମ୍ପାନିର ମୁଖ୍ୟ ଲକ୍ଷ୍ୟ ହେବା ଉଚିତ ଗ୍ରାହକ ଅନୁଭବ । ଗ୍ରାହକର ସକାରାତ୍ମକ ଅନୁଭବ ଓ ଆକର୍ଷଣ ବଢ଼ାଇବା ଲାଗି ଇ-କମର୍ସ ସଂସ୍ଥାମାନଙ୍କ ନିମନ୍ତେ ନିମ୍ନରେ କେତୋଟି ସୂତ୍ର ଦିଆଗଲା:
ଫୋନ୍ କିମ୍ବା ଇମେଲକୁ ଅପେକ୍ଷା କରିବା ବଦଳରେ ସେଙ୍ଗସେଙ୍ଗ ସେଲ୍ଫ-ସପୋର୍ଟ ସେବା ପାଇବାକୁ ସବୁ ଗ୍ରାହକ ଚାହିଥା’ନ୍ତି । ଏବର ଗ୍ରାହକ ବ୍ୟାପକ ସୂଚନା ଚାହୁଛନ୍ତି, ଦ୍ରବ୍ୟ ବାବଦରେ ସଠିକ ଓ ସମ୍ପୂର୍ଣ ବର୍ଣ୍ଣନା ଆଶା କରୁଛନ୍ତି, ଦ୍ରବ୍ୟର ବହୁସଂଖ୍ୟକ ଫଟୋଚିତ୍ର ଦେଖିବାକୁ ଇଛା କରୁଛନ୍ତି ଏବଂ ସର୍ବୋପରି ଦ୍ରବ୍ୟ କିଣିଥିବା ପୂର୍ବ ଗ୍ରାହକମାନଙ୍କର ଅସଲ ମତ ବି ଚାହୁଛନ୍ତି । ଏସବୁ ଆଗତୁରା ଦେଇଦେଲେ, ଗ୍ରାହକଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଏହା ଅଧିକ ବିଶ୍ୱାସ ଜନ୍ମାଇଥାଏ ।
ପ୍ରତି ଗ୍ରାହକଙ୍କୁ ବ୍ୟକ୍ତିଗତ ଇ-ମେଲ ପ୍ରେରଣ ବ୍ୟବସାୟ ପାଇଁ ସବୁଠୁ ଉପଯୋଗୀ । ଗ୍ରାହକଙ୍କ ବ୍ୟକ୍ତିଗତ ଆବଶ୍ୟକତାକୁ ଦୃଷ୍ଟିରେ ରଖି ଏହା ପ୍ରସ୍ତୁତ କରାଯାଇଥାଏ । ଏପରି ଇମେଲ୍ ପ୍ରତି ଗ୍ରାହକଙ୍କ ଆଗ୍ରହ ବଢ଼ିବ, ସେମାନେ ଖୋଲିବେ, ପଢ଼ିବେ ଓ ଲିଙ୍କ ଉପରେ କ୍ଲିକ୍ କରିବେ । ଏହା ଭିନ୍ନ ଜଣେ ଗ୍ରାହକ କିଣି ସାରିବା ପରେ ତାଙ୍କୁ ‘ଧନ୍ୟବାଦ’ ମେଲ୍ ପଠାଇବା ମଧ୍ୟ ଅନୁରୂପ ଉପଯୋଗୀ ।
ପ୍ରଥମ ପୃଷ୍ଠା କେତେ ସମୟରେ ଲୋଡ୍ ହେଉଛି ତାହା ଉପରେ ଗ୍ରାହକଙ୍କ ଅନୁଭବ ନିର୍ଭର କରେ । ରେଡ୍ୱେର୍ ପକ୍ଷରୁ ନିକଟରେ ହୋଇଥିବା ଆକଳନ ଅନୁସାରେ ପ୍ରତମ ପୃଷ୍ଠା ଖୋଲିବାରେ ଯେତେ ସେକେଣ୍ଡ ବିଳମ୍ବ ହେବ ଗ୍ରହକଙ୍କ ସନ୍ତୁଷ୍ଟି ସେତେ ଥର ୭% ଖସିଆସିବ । ତେଣୁ ପେଜ୍ ଲୋଡ୍ କ୍ଷୀପ୍ର ହେବା ଦରକାର । ଦ୍ୱିତୀୟରେ, ୱେବ୍ସାଇଟ୍ ଟି ବେଶି ଜଟିଳ ନହୋଇ ଯେଭଳି ସହଜରେ ସବୁ କିଛି ପାଇହେବ ଏହାର ବ୍ୟବସ୍ଥା କରାଯିବା ଉଚିତ।
ଯଦି କିଣାଯାଇଥିବା ଦ୍ରବ୍ୟ ଗ୍ରାହକର ପସନ୍ଦ ନହୁଏ, ତେବେ? ଏ ମାପ ଦେହକୁ ଠକ ହେବ ତ? ଏ ଦ୍ରବ୍ୟର ମାନ ଭଲ ରହିବ ତ? ଏ ଜିନିଷଟି ବେଶୀ ଦିନ ଚାଲିବ ତ? ଏଭଳି ପ୍ରଶ୍ନ ଗ୍ରହା ମନରେ ଆସିବା ସ୍ଵାଭାବିକ । ବ୍ୟବସାୟରେ ଗ୍ରାହକ ମନରେ ବିଶ୍ୱାସ ଭରିବା ସବୁଠୁ ବଡ଼ କଥା । ସହଜ, ଶୀଘ୍ର ଓ ବିନା କୌଣସି ଅର୍ଥ ଦେୟରେ ଫେରସ୍ତ ଯୋଜନା ଗ୍ରାହକଙ୍କୁ ଅଧିକ ଖୁସି କରିବ।
ଅନଲାଇନ ବ୍ୟବସାୟର ନେଣଦେଣ ପ୍ରକ୍ରିୟା, ଠିକ ସମୟରେ ଦ୍ରବ୍ୟ ପହଞ୍ଚିବା ଏବଂ ଦ୍ରବ୍ୟ ବିକ୍ରି ପରେ ସେବା ପାଇବା ଆଦି ନେଇ ଗ୍ରହକଙ୍କ ମନରେ ଦ୍ୱନ୍ଦ୍ୱ ଥାଏ । ଏଣୁ ଗ୍ରାହକଙ୍କ ବିଶ୍ୱାସଭାଜନ ହେବା ଲାଗି ସେମାନଙ୍କୁ ଏକ ସୁରକ୍ଷିତ ବ୍ୟବସାୟ ସାମ୍ରାଜ୍ୟର ଅନୁଭବ ଦେବା ଉଚିତ ।
ବର୍ତ୍ତମାନ ସମୟରେ ଉଦ୍ୟୋଗୀମାନେ ଗ୍ରାହକ-ସର୍ବସ୍ଵ ହେବା ଉଚିତ; ଗ୍ରାହକଙ୍କ ପ୍ରତ୍ୟାଶା ଓ ଭାବନାକୁ ସମ୍ମାନ ଦେବା ଉଚିତ । ନିୟମିତ ସର୍ଭେ କରିବା, ଆଇଭିଆର୍ ମାଧ୍ୟମରେ ଗ୍ରାହକଙ୍କ ମତାମତ ନେବା କିମ୍ବା ଅନଲାଇନରେ ଗ୍ରାହକଙ୍କ ମନର କଥା ବୁଝିବା ଜରୁରୀ । ଏବେ ଅଧିକରୁ ଅଧିକ ଷ୍ଟାର୍ଟ-ଅପ୍ ଇ-କମର୍ସ ପ୍ରତି ଆଗ୍ରହ ଦେଖାଉଛନ୍ତି । ଏଣୁ ଉପରୋକ୍ତ ବିଷୟଗୁଡ଼ିକ ଏ ବ୍ୟବସାୟ ପାଇଁ ଅଧିକ ଜରୁରୀ ହୋଇପଡ଼ୁଛି ।
ଆଧାର - ଇୟୋରଷ୍ଟୋରି
Last Modified : 3/2/2020