অসমীয়া   বাংলা   बोड़ो   डोगरी   ગુજરાતી   ಕನ್ನಡ   كأشُر   कोंकणी   संथाली   মনিপুরি   नेपाली   ଓରିୟା   ਪੰਜਾਬੀ   संस्कृत   தமிழ்  తెలుగు   ردو

ଭାରତୀୟ ଗବେଷଣାଗାର ସୁପରିଚାଳନା

ଭାରତୀୟ ଗବେଷଣାଗାର ସୁପରିଚାଳନା

ଉପକ୍ରମ

ଭାରତୀୟ ଗବେଷଣାଗାର କହିଲେ ମୁଖ୍ୟତଃ ଦେଶର ଚାରୋଟି ପ୍ରମୁଖ ଗବେଷଣା ସଂଗଠନକୁ ଇଙ୍ଗିତ କରେ  । ସେଗୁଡିକ ହେଲା  - ବୈଜ୍ଞାନିକ ତଥା ଔଦ୍ୟୋଗିକ ଅନୁସନ୍ଧାନ ପରିଷଦ , ପ୍ରତିରକ୍ଷା ଗବେଷଣା ଓ ବିକାଶ ସଂଗଠନ , ଭାରତୀୟ ମହାକାଶ ଗବେଷଣା ସଂଗଠନ ଓ ଭାବା ଆଣବିକ ଗବେଷଣା କେନ୍ଦ୍ର  । ଏତତବ୍ୟତୀତ ବିଭିନ୍ନ ବିଶ୍ଵବିଦ୍ୟାଳୟ ତଥା ରାଜ୍ୟ ସରକାରନାକ ଦ୍ଵାରା ପରିଚାଳିତ ଅନେକ ଗବେଷଣାଗାର ମଧ୍ୟ ରହିଛି    ।  ମୁଖ୍ୟ ଗବେଷଣା ସଂଗଠକମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଆଇ ଏସ ଆର ଓ ବା ଇସ୍ରୋର ଗବେଷଣା ବିଷୟ ମହାକାଶ ଗବେଷଣା ତଥା ଉତକ୍ଷେପଣ ପ୍ରଯୁକ୍ତି ବିଦ୍ୟା ଆଦିରେ କ୍ରିଯାଶୀଳ   ।  ବି ଏ ଆର ସି , ସେହିପରି ଆଣବିକ ଗବେଅନା ଓ ସାର୍ବଜନୀନ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଆଣବିକ ଶକ୍ତି ର ଉପଯୋଗ ଉପରେ ପ୍ରାଥମିକ ଗୁରୁତ୍ଵ ପ୍ରଦାନ କରେ   ।  ଡି ଆର ଡି ଓ  ର ଗବେଷଣା ବିଷୟବସ୍ତୁ ଅନେକ  ଭାବରେ ପ୍ରସାରିତ ଓ ଏଥିରେ ମୁଖ୍ୟତଃ ପ୍ରତିରକ୍ଷା ସମ୍ବନ୍ଧୀୟ ଜ୍ଞାନକୌଶଳର ବିକାଶ ଅଗ୍ରାଧିକାର ଲାଭ କରିଥାଏ   ।  ଏମାନଙ୍କ ତୁଳନାରେ ସି ଏସ ଆଇ ଆର ର ଗବେଷଣା ପରିସର ଭିତରେ ବିଜ୍ଞାନ ଓ ପ୍ରଯୁକ୍ତି ବିଦ୍ୟାର ପ୍ରାୟ ଆଧିକାଂଶ ବିଷୟ ସ୍ଥାନ ଲାଭ କରିଛନ୍ତି ଏବଂ ସାରା ଦେଶରେ ୩୭ ଟି ଗବେଷଣାଗାର ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ହୋଇ କାର୍ଯ୍ୟ କରୁଛନ୍ତି   ।

ଗବେଷଣାର ଶ୍ରେଣୀ ବିଭାଗ

ବିଜ୍ଞାନ ଓ ପ୍ରଯୁକ୍ତିବିଦ୍ୟାରେ ଗବେଷଣାକୁ ସାଧାରଣତଃ ତିନୋଟି ଶ୍ରେଣୀରେ ବିଭକ୍ତ କରାଯାଏ  , ଯଥା  - ମୌଳିକ ଗବେଷଣା  , ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ଗବେଅନା ଓ ବିକାଶମୂଳକ ଶୈଳ୍ପିକ ଗବେଷଣା   । ମୌଳିକ ଗବେଷଣା କୌଣସି ପ୍ରାକୃତିକ ପ୍ରକ୍ରିୟା ସଂପର୍କରେ ଅନୁଧ୍ୟାନ ଓ ସେଥିରୁ ନୂତନ ତଥ୍ୟର ଉନ୍ମୋଚନ ଦିଗରେ କାର୍ଯ୍ୟ କରେ   । ଏଥିରୁ ଯେଉଁ ତତ୍ଵ ଆବିଷ୍କୃତ ହୁଏ ଏବଂ ତଥ୍ୟ ଆହରିତ ହୁଏ , ତାହାର ବ୍ୟବହାରିକତା ଉପରେ ଅନୁଧ୍ୟାନ ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ଗବେଷଣାଗାର ପରିସରଭୁକ୍ତ   । ବିକାଶମୂଳକ ଶୈଳ୍ପିକ ଗବେଷଣା ପୂର୍ବୋକ୍ତ ଦୁଇ ଗବେଷଣାଲବ୍ଧ ଜ୍ଞାନ ଓ ଅନୁଭୂତିକୁ ବ୍ୟବହାର କରି ନୂତନ ପଦ୍ଧତି (ପ୍ରୋସେସ ) ଓ ପ୍ରଯୁକ୍ତି (ଟେକନୋଲୋଜି) ଉଦ୍ଭାବନ କରେ  ।  ଏହି ଉଦ୍ଭାବିତ ଜ୍ଞାନକୌଶଳ ନିଜର ପ୍ରାସଙ୍ଗିକତା ଭିତ୍ତିରେ ସମାଜର ଉତ୍ପାଦନ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମ ସହିତ ସଂଯୁକ୍ତ ହୁଏ   ।

ମୌଳିକ /ପ୍ରୋୟୋଗାତ୍ମକ ଗବେଅନା ସାଧାରଣତଃ ସେଥିପାଇଁ ସୁନିର୍ଦ୍ଧିଷ୍ଟ ଗବେଷଣାଗାର ତଥା ବିଭିନ୍ନ ବିଶ୍ଵବିଦ୍ୟାଳୟ ମାଧ୍ୟମରେ ସଂଗଠିତ ହୁଏ   । ଶୈଳ୍ପିକ ଗବେଷଣା ପ୍ରତିଷ୍ଠାନମାନଙ୍କରେ ମଧ୍ୟ ମୌଳିକ/ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ଗବେଷଣାର ଆବଶ୍ୟକତା ଏଡାଇ ଦେଇ ହୁଏ ନାହିଁ  । କାରଣ , ପଦ୍ଧତି ଓ ପ୍ରଯୁକ୍ତି ସମ୍ବନ୍ଧିତ ଯେଉଁସବୁ ପ୍ରକଳ୍ପ ଏପରି ସଂସ୍ଥାର କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ ହୁଏ , ସେଥିପାଇଁ ନିର୍ଦ୍ଧିଷ୍ଟ ବିଷୟ ଉପରେ ମୌଳିକ ତଥା ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ଗବେଅନା ଆବଶ୍ୟକ ହୁଅନ୍ତି   । ମୌଳିକ ଗବେଷଣା ଗବେଷଣାଗାରର ବୈଜ୍ଞାନିକମାନଙ୍କ ଜ୍ଞାନର ଗୁଣାତ୍ମକ ଅଭିବୃଦ୍ଧି ସାଧନ କରିଥାଏ ଓ ଗବେଷଣାର ଭିତ୍ତିଭୂମିକୁ ସୁଦୃଢ କରିଥାଏ   ।  ଏହି ପରିପ୍ରେକ୍ଷୀରେ ଶୈଳ୍ପିକ ଗବେଷଣାଗାର ଗୁଡିକୁ ଗବେଷଣା ଓ ବିକାଶ (ରିସର୍ଚ୍ଚ ଆଣ୍ଡ ଡେଭେଲପମେଣ୍ଟ) ସଂସ୍ଥା ଭାବେ ଚିହ୍ନିତ କରାଯାଏ   । ଏପରି ଗବେଷଣାଗାରମାନଙ୍କ ପରିଚାଳନା ସବୁବେଳେ ଏକ ଆହ୍ଵାନ ଭାବେ ଆସେ   । କାରଣ , ସେ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଭିନ୍ନ ଭିନ୍ନ ବିଭାବର ସମନ୍ଵୟ ଆବଶ୍ୟକ ହୋଇଥାଏ   ।

ପରିଚାଳନାର ମୁଖ୍ୟ ବିଭାବ  :- କୌଣସି ବ୍ୟବସାୟିକ ସଂସ୍ଥା  , କଳକାରଖାନା ବା ସରକାରୀ/ବେସରକାରୀ ଦପ୍ତରର ପରିଚାଳନା ତୁଳନାରେ ଏକ ଗବେଷଣାଗାରର ପରିଚାଳନା ରେ ତତ୍ଵଗତ ତଥା ଗୁଣାତ୍ମକ ପାର୍ଥକ୍ୟ ରହିଛି   ।  କାରଣ ଗବେଷଣାଗାରର ଏକ ସୃଜନଶୀଳ ପ୍ରକ୍ରିୟାର ନିୟନ୍ତ୍ରଣ କରାଯାଏ   । ଗୋଟିଏ ଗବେଷଣାଗାର ପୃଥିବୀର ଯେ କୌଣସି ସ୍ଥାନରେ ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ହୋଇଥାଉ ନା କାହିଁକି , ତାର ପରିଚାଳନା ପାଇଁ କେତେକ ସାଧାରଣ ନିୟମ ଓ ସୂତ୍ର ରହିଛି   । ଯେଉଁସବୁ ମୁଖ୍ୟ ବିଭାବ ଗବେଷଣାଗାର ପରିଚାଳନାକୁ ପ୍ରଭାବିତ କରିଥାନ୍ତି , ସେଗୁଡିକ ହେଲା  :-

  • ଗବେଷଣାଗାରର ଦ୍ରୁଷ୍ଟି ଓ ଲକ୍ଷ୍ୟ (ଭିଜନ ଓ ମିସନ)
  • କୌଶଳଗତ ଯୋଜନା ଓ କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ ଯୋଜନା
  • ଗବେଷଣାର ବିଭାଗ ଓ ପ୍ରକଳ୍ପ ପରିଚାଳନା
  • ଗବେଷଣାର ସମ୍ବଳ
  • ନେତୃତ୍ଵ
  • ଭବିଷ୍ୟତ ପାଇଁ ଯୋଜନା ଓ ପରିବର୍ତ୍ତନ – ପରିଚାଳନା

ଦ୍ରୁଷ୍ଟି ଓ ଲକ୍ଷ୍ୟ  :- ଏକ ଗବେଷଣାଗାର ପାଇଁ ତାର ଦ୍ରୁଷ୍ଟି ବା ଭିଜନ ହେଉଛି  - ପ୍ରତିଷ୍ଠାନ ଟି କଣ ହେବାକୁ ଚାହେଁ ଓ କିପରି ଭାବରେ ଏହା ସାମାଜିକ କ୍ଷେତ୍ରକୁ ପ୍ରଭାବିତ କରିବ , ତାହାର ଏକ ପରିପ୍ରକାଶ  । ଦ୍ରୁଷ୍ଟି ଭିତରେ ଏପରି କିଛି ଆହ୍ଵାନ ରହିଥାଏ  , ଯାହା ପ୍ରତିଷ୍ଠାନର କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମକୁ ଅନୁପ୍ରେରିତ କରେ   । ଅନ୍ୟ ପକ୍ଷରେ ଲକ୍ଷ୍ୟ ବା ମିସନ ଗବେଅନାଗାରର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟକୁ ସଂଜ୍ଞାୟିତ କରେ  ।  ଏହା କାର୍ଯ୍ୟପନ୍ଥା ଗ୍ରହଣ ପାଇଁ ଏକ ମାର୍ଗଦର୍ଶକ ସଦୃଶ   । ଗବେଷଣାଗାରର ବିଭିନ୍ନ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମକୁ ଏହା ନିୟନ୍ତ୍ରଣ କରିବାରେ ସାହାଯ୍ୟ କରେ   । ସୁପରିଚାଳନା ସକାଶେ ଏକ ଗବେଷଣାଗାରର ଦ୍ରୁଷ୍ଟି ଓ ଲକ୍ଷ୍ୟ ଖୁବ ପ୍ରାଞ୍ଜଳ ଭାବେ ପ୍ରକାଶିତ ହେବା ଆବଶ୍ୟକ   ।

କୌଶଳଗତ ଯୋଜନା ଓ କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ ଯୋଜନା  : - ଗବେଷଣା ପ୍ରତିଷ୍ଟନ ଲକ୍ଷ୍ୟ ଅନୁଯାୟୀ ତାର କୌଶଳଗତ ଯୋଜନା ସ୍ଥିରୀକୃତ ହୋଇଥାଏ  । ପ୍ରତିଷ୍ଠାନ କିପରି ତାର ଲକ୍ଷ୍ୟ ସାଧନ କରିପାରିବ ସେ ଦିଗରେ ନିଜର କୃତିତ୍ଵ ପ୍ରଦର୍ଶନ କରିବ ,  ଏହା କୌଶଳଗତ ଯୋଜନାରେ ପ୍ରତିଫଳିତ ହୋଇଥାଏ   ।  ଏପରି ଯୋଜନା  ୩ ବର୍ଷ , ୫ ବର୍ଷ ,ବା  ୧୦ ବର୍ଷ ପାଇଁ କରାଯାଇପରେ   । କୌଶଳଗତ ଯୋଜନାକୁ କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ କରିବା ଯେଉଁସବୁ ଉପାୟ ଓ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମ ଗ୍ରହଣ କରାଯାଏ , ତାହା କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ ଯୋଜନା ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ   । ଏଥିରେ ଗବେଷଣାଗାରର ବିଶେଷଜ୍ଞ ଦଳ , ପ୍ରଶାସନ ତଥା ଅନ୍ୟ ସହଯୋଗୀ ବିଭାଗ ସମ୍ପୃକ୍ତି ରହନ୍ତି   । କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ ଯୋଜନା ମାଧ୍ୟମରେ ଗବେଷଣାର ବାହାର ସଂସ୍ଥାମାନଙ୍କ ସହିତ ସଂପର୍କ ରକ୍ଷା କରିଥାଏ   ।

ଗବେଷଣା ବିଭାଗ ଓ ପ୍ରକଳ୍ପ ପରିଚାଳନା  :- କୌଶଳଗତ ଯୋଜନା ଓ କାର୍ଯ୍ୟକରି ଯୋଜନାକୁ କ୍ରିୟାଶୀଳ କରିବା ପାଇଁ ଏକ ଗବେଷଣା ପ୍ରତିଷ୍ଠାନର ବିଭାଗୀକାରଣ ଆବଶ୍ୟକ ହୁଏ   ।  ଗବେଷଣାଗାର ପରିଚାଳନା ଏକ ଜଟିଳ ପ୍ରକ୍ରିୟା ହୋଇଥିବା ଯୋଗୁଁ ଏହାକୁ ସୁଗମ କରିବା ପାଇଁ ସାଧାରଣତଃ ବିଷୟବସ୍ତୁ ଓ କାର୍ଯ୍ୟଭିତ୍ତିରେ ଅନେକ ବିଭାଗ ସୃଷ୍ଟି କରାଯାଇଥାଏ   । ପ୍ରତ୍ୟେକ ଗବେଷଣା ବିଭାଗରେ ନିର୍ଦ୍ଧିଷ୍ଟ ବିଶେଷଜ୍ଞତା ସମ୍ପର୍ଣ୍ଣ ବୈଜ୍ଞାନିକମାନେ ସମ୍ମିଳିତ ହୋଇ କାର୍ଯ୍ୟ କରନ୍ତି   । ଯାହାଫଳରେ ନିର୍ଦ୍ଧିଷ୍ଟ ବିଷୟ ଉପରେ ଅଧିକ ପାରଦର୍ଶିତା ହାସଲ କରିବା ସମ୍ଭବ ହୁଏ   ।  ଗୋଟିଏ ଗବେଷଣା ବିଭାଗରେ କେତେଜଣ ବୈଜ୍ଞାନିକ କାମ କରିବେ , ତାହା ଗବେଷଣାଗାରର ଲକ୍ଷ୍ୟ ବା ମିସନ ଉପରେ ନିର୍ଭର କରେ   । ଗୋଟିଏ ବିଭାଗରେ ଖୁବ କମ ଅଧିକ ବିଶେଷଜ୍ଞ କାର୍ଯ୍ୟ କରିବା ସୁଫଳ ଦେଇପାରେ ନାହିଁ  ।

ଗୋଟିଏ ଗବେଷଣା ଓ ବିକାଶ (ଆର ଆଣ୍ଡ ଡି)  ପ୍ରତିଷ୍ଠାନରେ ବିକାଶମୂଳକ ଗବେଷଣା ଅଗ୍ରାଧିକାର ପାଇଥାଏ   । କାରଣ ଏହା ପ୍ରତିଷ୍ଠାନର ଲକ୍ଷ୍ୟ ସହିତ ସମ୍ପୃକ୍ତ  ।ସେହି ତୁଳନାରେ ମୌଳିକ ଓ ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ଗବେଷଣା ଗୁରୁତ୍ଵ ପାଇବ , ତାହା ପରିଚାଳନାଗତ ଦୂରଦ୍ରୁଷ୍ଟି ଦ୍ଵାରା ପ୍ରତିଫଳିତ ହୁଏ  ।  ବିଭିନ୍ନ ଶ୍ରେଣୀର ଗବେଷଣା ଭିତରେ ଅନୁପାତ ସାଂପ୍ରତିକ ଓ ଭବିଷ୍ୟତର ଆବଶ୍ୟକତାକୁ ଦ୍ରୁଷ୍ଟିରେ ରାଖୀ ସ୍ଥିର କରାଯାଇଥାଏ  ।  ମୌଳିକ ଓ ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ଗବେଷଣା ପ୍ରକଳ୍ପଗୁଡିକ ସାଧାରଣତଃ ସମ୍ପୃକ୍ତ ଗବେଷଣା ବିଭାଗ ଭିତରେ କାର୍ଯ୍ୟ କରନ୍ତି  ।  ଅନ୍ୟ ପକ୍ଷରେ ବିକାଶମୂଳକ ଶୈଳ୍ପିକ ଗବେଷଣା ପ୍ରକଳ୍ପମାନଙ୍କ ପରିସର ଅଧିକ ବିସ୍ତୁତ   ।  ଅନେକ ସମୟ ଏହା ଗୋଟିଏ ବିଭାଗ ଭିତରେ କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ ହେବ ସମ୍ଭବ ହୁଏ ନାହିଁ   ।  ସେଥିପାଇଁ ବିଭିନ୍ନ ବିଭାଗର ବିଶେଷଜ୍ଞମାନଙ୍କୁ ନେଇ ଏକ ପ୍ରକଳ୍ପ ପ୍ରଚାଳନ ଦଳ ବା ପ୍ରୋଜେକ୍ଟ ଟିମ ଗଠନ କରାଯାଏ   ।  ଏକ ପ୍ରକଳ୍ପ ଦଳର ସଠିକ ଗଠନ ଓ ଦଳ ଭିତରେ ସମନ୍ଵୟ ସ୍ଥାପନ ପ୍ରକଳ୍ପର ସଫଳତା ପାଇଁ ଅନିର୍ବାର୍ଯ୍ୟ   ।

ଏକ ଗବେଷଣା ପ୍ରକଳ୍ପର ପ୍ରବନ୍ଧନ ବା ପରିଚାଳନାକୁ ନେଇ ଆଧୁନିକ କାଳରେ ଅନେକ ତତ୍ଵ ଓ ନିର୍ଦେଶ ଉପସ୍ଥାପିତ ହୋଇଛି   ।  ଏହି ପ୍ରବଂଧରେ ତାର ବିଶଦ ଆଲୋଚନା ସମ୍ଭବ ନୁହେଁ   ।  ତେବେ ଗୋଟିଏ ପ୍ରକଳ୍ପଦଳ ଓ ତାର ନେତୃତ୍ଵ ପ୍ରକଳ୍ପ – ପରିଚାଳନା ପାଇଁ ଏକ ଯୁକ୍ତିଯୁକ୍ତ ନିଦର୍ଶ ଅବଲମ୍ବନ କରିବା ଆବଶ୍ୟକ   ।  ପ୍ରକଳ୍ପର ଅବଧାରଣା ଠାରୁ ଆରମ୍ଭ କରି ତାର ସମାପ୍ତି ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ପ୍ରକଳ୍ପ – କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମକୁ ସାଧାରଣତଃ ବିଭିନ୍ନ ପର୍ଯ୍ୟାୟରେ ବିଭକ୍ତ କରାଯାଏ   ଓ ସେମାନଙ୍କ ଭିତରେ ଥିବା ଆନ୍ତଃସଂପର୍କକୁ ମଧ୍ୟ ଚିହ୍ନିତ କରାଯାଇଥାଏ  । ପ୍ରତ୍ୟେକ ପର୍ଯ୍ୟାୟ ପାଇଁ ଆବଶ୍ୟକୀୟ ଆର୍ଥିକ ଓ ମାନବ ସମ୍ବଳର ଉପଯୋଗକୁ ନେଇ ପ୍ରକଳ୍ପର ଯୋଜନା ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ ହୁଏ   । ବିଶେଷତଃ ପ୍ରକଳ୍ପରେ କାର୍ଯ୍ୟ କରୁଥିବା ପ୍ରତ୍ୟେକ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷଙ୍କ ଭୂମିକା ମଧ୍ୟ ନିର୍ଦ୍ଧିଷ୍ଟ କରାଯାଇଥାଏ  । ପ୍ରକଳ୍ପର କାର୍ଯ୍ୟନିର୍ବାହକୁ ନିୟମିତ ପର୍ଯ୍ୟବେକ୍ଷଣ କରିବା ସହିତ ତାର ଅଗ୍ରଗତିର ଯଥାବିଧି ସମୀକ୍ଷା କରାଯିବା ପରିଚାଳନାର ଏକ ମୁଖ୍ୟ ବିଭବ   ।  ଆଧୁନିକ ପ୍ରକଳ୍ପ- ପରିଚାଳନା ତତ୍ଵ କେବଳ ପ୍ରକଳ୍ପର ଯାନ୍ତ୍ରିକ ଢାଞ୍ଚା କୁ ପ୍ରାଧାନ୍ୟ ଦିଏ ନାହିଁ   , ତା ସହିତ ଚାଲିଥିବା ମାନବୀୟ ପ୍ରକ୍ରିୟା ଯଥା – ପ୍ରକଳ୍ପ ଦଳରେ ଦହଯୋଗ ଓ ଆଦାନପ୍ରଦାନକୁ ମଧ୍ୟ ଯଥେଷ୍ଟ ଗୁରୁତ୍ଵ ଦିଏ   ।

ଗବେଷଣାର ସମ୍ବଳ :- ଗବେଷଣାର ମୁଖ୍ୟ ସମ୍ବଳ ହେଉଛି ଏହାର ମାନବ ସମ୍ବଳ , ଯାହାକୁ ଏକ ସମର୍ଥ ଓ ଉଚ୍ଚମାନର କାର୍ଯ୍ୟନିର୍ବାହୀ ଗୋଷ୍ଠୀ ବ ଦଳ ଭାବେ ବିବେଚନା କରାଯାଇପାରେ   ।  ଏତତବ୍ୟତୀତ ଗବେଷଣାର ସାଧନ , ଯଥା – ଗବେଷଣାର ଯନ୍ତ୍ରପାତି , ଉପକରଣ ଓ ସେସବୁର ପ୍ରତିଷ୍ଠା ଓ ପ୍ରଚାଳନା ଦିଗରେ ଉପଯୁକ୍ତ ବ୍ୟବସ୍ଥା ଇତ୍ୟାଦିକୁ ଅନ୍ୟତମ ସମ୍ବଳ ଭାବେ ଗ୍ରହଣ କରାଯାଏ  । ଶେଷରେ ଆର୍ଥିକ ସମ୍ବଳ ହେଉଛି ଏକ ଗୁରୁତ୍ଵପୂର୍ଣ୍ଣ ସମ୍ବଳ , ଯାହା ବ୍ୟତିରେକେ କୌଣସି ଗବେଷଣା କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମ ସମ୍ଭବ ନୁହେଁ   ।

ମାନବ –ସମ୍ବଳ ପରିପ୍ରେକ୍ଷୀରେ ଗବେଷଣାଗାରରେ ନିୟୋଜିତ କାର୍ଯ୍ୟନିର୍ବାହୀ ଗୋଷ୍ଠୀ ଭିତରେ ଉପଯୁକ୍ତ ଜ୍ଞାନ ବା ଅନୁଭୂତି ଆବଶ୍ୟକ  । ବିଭିନ୍ନ କ୍ଷେତ୍ରରେ ସେମାନଙ୍କ ଦକ୍ଷତା ମାନବ ସମ୍ବଳକୁ ଶକ୍ତିଶାଳି କରିଥାଏ  ।  ଗୋଟିଏ ଗବେଷଣାଗାରରେ ବୈଜ୍ଞାନିକ /ଇଞ୍ଜିନିୟରମାନେ ହେଉଛନ୍ତି କାର୍ଯ୍ୟନିର୍ବାହୀ ଗୋଷ୍ଠୀର ମେରୁଦଣ୍ଡ ଭଳି  ।  ନିଜ ନିଜ କ୍ଷେତ୍ରରେ ସେମାନଙ୍କର ଗଭୀର ଜ୍ଞାନ ରହିବା ଯେପରି ଜରୁରୀ , ଅନେକ ଆନୁଷଙ୍ଗିକ କ୍ଷେତ୍ରରେ ସେମାନଙ୍କର ପର୍ଯ୍ୟାପ୍ତ ଅନୁଭବ ରହିବା ମଧ୍ୟ ଆବଶ୍ୟକ   ।  ମାବନ –ସମ୍ବଳର ସୁପରିଚାଳନା ପାଇଁ ନିମ୍ନୋକ୍ତ ବିଭାବଗୁଡିକ ପ୍ରଣିଧାନଯୋଗ୍ୟ   ।

  • ବୈଜ୍ଞାନିକମାନଙ୍କ ର ସୃଜନଶୀଳତାର ସୁରକ୍ଷା ଓ ଅଭିବୃଦ୍ଧି ସକାଶେ ଏକ ଯଥାର୍ଥ ଗବେଷଣା ପରିବେଶ ପ୍ରତିଷ୍ଠା   ।
  • ବୈଜ୍ଞାନିକ ତଥା ଯାନ୍ତ୍ରିକ କାର୍ଯ୍ୟଗୋଷ୍ଠୀର ଦକ୍ଷତା ଅଭିବୃଦ୍ଧି ଦିଗରେ ପ୍ରଶିକ୍ଷଣର ବ୍ୟବସ୍ଥା   ।
  • ବୈଜ୍ଞାନିକମାନଙ୍କ ପାଇଁ ଜାତୀୟ ତଥା ଅନ୍ତର୍ଜାତିକ ସ୍ତରରେ ମତ ଆଦାନପ୍ରଦାନର ସୁଯୋଗ  ।
  • ବୈଜ୍ଞାନିକଙ୍କ ସମେତ କାର୍ଯ୍ୟଗୋଷ୍ଠୀର ବୃତ୍ତିଗତ ଅଗ୍ରଗତି ଦିଗରେ ଉପଯୁକ୍ତ ମୂଲ୍ୟାୟନ ବ୍ୟବସ୍ଥା   ।
  • କୌଣସିପ୍ରକାରର ପାତର –ଅନ୍ତରକୁ ପ୍ରଶୟ ନ ଦେଇ ସମଗ୍ର କାର୍ଯ୍ୟଗୋଷ୍ଠୀ ପାଇଁ ସମ୍ମାନଜନକ ସ୍ଥାନ ନିରୂପଣ  ।

ଗବେଷଣା ପାଇଁ ଆବଶ୍ୟକୀୟ ଯାନ୍ତ୍ରିକ ସାଧନ ଭିତରେ ଗବେଷଣା ଗୃହ , ଯନ୍ତ୍ରପାତି ପରିମାପକ ତଥା ପରୀକ୍ଷଣ ସୁବିଧା ଇତ୍ୟାଦି ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ  । ପ୍ରତ୍ୟେକ ଗବେଷଣା ପ୍ରକଳ୍ପର ଆବଶ୍ୟକତା ଅନୁଯାୟୀ ଏହିସବୁ ସାଧନ ବୈଜ୍ଞାନିକମାନଙ୍କ ପାଇଁ ଉପଲବ୍ଧ ହେବା ବିଧେୟ   ।  ଅନେକ କ୍ଷେତ୍ରରେ ବିଶେଷ ଯନ୍ତ୍ରପାତି ଓ ପରିମାପକର ପ୍ରୟୋଜନ ଆସିଥାଏ   ।  ଓ ସେସବୁ ପ୍ରୟୋଜିତ ପ୍ରକଳ୍ପମାନଙ୍କ ଅନୁଦାନକୁ ଉପଯୋଗ କରି କ୍ରୟ କରାଯାଏ  । ଗୋଟିଏ ଗବେଷଣାଗାରରେ ବିଭିନ୍ନ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଲୋଡା ହେଉଥିବା ସାଧନର ବିକାଶ ଓ ଉନ୍ନତିକରଣ ଗବେଷଣାର ମାନକୁ ପ୍ରଭାବିତ କରେ  । ସମସ୍ତ ଗବେଷଣା ସାଧନର କିପରି ସର୍ବାଧିକ ସଦୁପଯୋଗ ହୋଇପାରିବ ,ସେଦିଗରେ ଦ୍ରୁଷ୍ଟିଦେବା ସଫଳ ପରିଚାଳନାର ଅନ୍ୟତମ ଲକ୍ଷଣ   ।

ଆର୍ଥିକ ସମ୍ବଳ ହେଉଛି ଗବେଷଣା ପାଇଁ ଏକ ମୁଖ୍ୟ ଉପାଦାନ   ।  ଭାରତରେ ଡି ଆ ଡି ଓ , ବି ଏ ଆର ସି ଓ ଇସ୍ରୋ ଭଳି ସଂଗଠନମାନେ ମୁଖ୍ୟତଃ ସରକାରୀ ଅନୁଦାନ ଦ୍ଵାରା ପରିପୃଷ୍ଠ ହୁଅନ୍ତି  ।  ସି ଏସ ଆର ଆର ଭଳି ବହୁମୁଖ୍ୟ ଗବେଷଣା ସଂଗଠନରେ ଗବେଷଣାଗାରମାନଙ୍କ ଆର୍ଥିକ ସମ୍ବଳ ସରକାରୀ ଅନୁଦାନ ତଥା ନିଜସ୍ୱ ଅର୍ଜନ ଦ୍ଵାରା ପରିପୂରିତ ହେବାର ନିୟମ ରହିଛି  ।  ଏହି ନିଜସ୍ୱ ଅର୍ଜନ ଗବେଷଣାଗାରର ବାର୍ଷିକ ବ୍ୟୟର ଏକ ବିଶିଷ୍ଟ ଅଂଶ   ।  ଏହି ଅଂଶଟି ବାହାରର ପ୍ରଯୋଜକ ସଂସ୍ଥା ଓ ଶିଳ୍ପୋଦ୍ୟୋଗମାନଙ୍କ ଦ୍ଵାରା ପ୍ରୟୋଜିତ ପ୍ରକଳ୍ପମାନଙ୍କ ମାଧ୍ୟମରେ ପ୍ରାପ୍ତ  ହୁଏ  ।  ଏହି ପ୍ରୟୋଜିତ ପ୍ରକଳ୍ପସବୁ ସାଧାରଣତଃ ବିକାଶମୂଳକ ଓ ଦେଶର ଶୈଳ୍ପିକ ଉତ୍ପାଦନ ପ୍ରକ୍ରିୟା ସହିତ ଜଡିତ   ।  ଗୋଟିଏ ଗବେଷଣାଗାର କେତେ ମାତ୍ରାରେ ଏହି ପ୍ରୟୋଜିତ ପ୍ରକଳ୍ପମାନଙ୍କୁ ଆକର୍ଷିତ କରିପାରୁଛି ଓ ତାହାକୁ ସଫଳ ଭାବେ କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ କରିପାରୁଛି , ତାହା ଉପରେ ଗବେଷଣାଗାର ସାମର୍ଥ୍ୟ ଓ ମର୍ଯ୍ୟାଦା ଅନେକ ଭାବରେ ନିର୍ଭରଶୀଳ  । ସାମଗ୍ରିକ ଭାବେ ଦେଖିଲେ ଏକ ଗବେଷଣା ପ୍ରତିଷ୍ଠାନରେ ମୌଳିକ ଗବେଷଣା , ପ୍ରୟୋଗାତ୍ମକ ଗବେଷଣା ଓ ବିକାଶମୂଳକ ଶୈଳ୍ପିକ ଗବେଷଣା ପାଇଁ କିପରି ଭାବେ ଆର୍ଥିକ ସମ୍ବଳକୁ ସନ୍ତୁଳିତ ଭାବେ ପ୍ରୟୋଜିତ କରାଯାଇପାରୁଛି , ତାହା ପରିଚାଳନାଗତ ସାମର୍ଥ୍ୟ ପରିଚୟ ଦିଏ   ।

ନେତୃତ୍ଵ   :- ଏକ ଗବେଷଣାଗାରରେ ନେତୃତ୍ଵ ସାଧାରଣତଃ ତିନି ଶ୍ରେଣୀର  । ଗୋଟିଏ ହେଉଛି ସର୍ବୋଚ୍ଚ ନେତୃତ୍ଵ , ଯାହାକି ପ୍ରତିଷ୍ଠାନର ମୁଖ୍ୟ ବା ନିର୍ଦ୍ଦେଶକ ଦ୍ଵାରା ସଂପାଦିତ ହୁଏ   ।  ପରବର୍ତ୍ତୀ ଶ୍ରେଣୀର ନେତୃତ୍ଵ ହେଉଛି , ପ୍ରତିଷ୍ଠାନର ବିଭିନ୍ନ ବିଭାଗର ମୁଖ୍ୟମାନଙ୍କୁ ନେଇ  ।  ଆଉ ଏକ ସ୍ତରର ନେତୃତ୍ଵ ବିଭିନ୍ନ ପ୍ରକଳ୍ପ –ମୁଖ୍ୟ ବା ପ୍ରୋଜେକ୍ଟ ଲିଡରମାନଙ୍କ ମାଧ୍ୟମରେ କାର୍ଯ୍ୟକରି ହୁଏ   ।  ଏହି ତିନିଶ୍ରେଣୀର ନେତୃତ୍ଵ ଭିତରେ ରହିଥିବା ଆନ୍ତଃସଂପର୍କ ଓ ସମନ୍ଵୟ ଗବେଷଣାଗାର ପରିଚାଳନାକୁ ବିଶେଷ ଭାବେ ପ୍ରଭାବିତ କରେ  । ନେତୃତ୍ଵର ଭୂମିକା ଏ କ୍ଷେତ୍ରରେ ପୂର୍ବନିର୍ଦ୍ଧାରିତ ବା ଚିରାଚରିତ ନୁହେଁ   । ପ୍ରଶାସନିକ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଗୋଟିଏ ଅଣୁଦେଶ ପ୍ରଶାସନର ବିଭିନ୍ନ ସ୍ତର ଦେଇ ପରିପାଳିତ ହୋଇଥାଏ   । ଶିଳ୍ପ ପ୍ରତିଷ୍ଠାନମାନଙ୍କର ନେତୃତ୍ଵ ଶିଳ୍ପ ପରିଚାଳନା ଓ ଉତ୍ପାଦନକୁ ଭିତ୍ତି କରି ଗଠିତ ହୋଇଥାଏ   , କିନ୍ତୁ ଗବେଷଣା ଭଳି ଏକ ସୃଜନଶୀଳ ପ୍ରକ୍ରିୟାର ପରିଚାଳନା ପାଇଁ ତାର ନେତୃତ୍ଵ ପ୍ରତ୍ୟେକ ସ୍ତରରେ ସୃଷ୍ଟି ହେବା ଆବଶ୍ୟକ   ।

ପ୍ରତିଷ୍ଠାନ ପରିଚାଳନା ପରିପ୍ରେକ୍ଷୀରେ ନେତୃତ୍ଵକୁ ବେଶ କିଛି ଧାରଣା ସୃଷ୍ଟି ହୋଇଛି   । ସେହି ଅନୁଯାୟୀ ନେତୃତ୍ଵକୁ ବିଭିନ୍ନ ପ୍ରକାର ଭେଦରେ ଚିହ୍ନିତ କରାଯାଇପରେ  , ଯଥା  -

  • ଚାପମୂଳକ
  • ପ୍ରାଧିକାରିକ
  • ସମ୍ବନ୍ଧିତ
  • ଗଣତାନ୍ତ୍ରିକ
  • ଗତି ନିର୍ଦ୍ଧାରକ
  • ଶିକ୍ଷାଦାୟକ
  1. ଚାପମୂଳକ ନେତୃତ୍ଵ ଅବିଳମ୍ବେ କାର୍ଯ୍ୟନିର୍ବାହ ପାଇଁ ଚାପ ସୃଷ୍ଟି କରେ   ।  ଏହା ଆଦେଶ ପାଳନକୁ ଅଗ୍ରାଧିକାର ଦିଏ   ।  କୌଣସି ସଂକଟ ସମୟରେ ଏପରି ନେତୃତ୍ଵ ଫଳପ୍ରଦ , କିନ୍ତୁ ଦୀର୍ଘକାଳୀନ ଭିତ୍ତିରେ ଏହା ନକରାତ୍ମକ ହୋଇଯାଏ   ।
  2. ପ୍ରାଧିକାରୀକ ନେତୃତ୍ଵ ସଂସ୍ଥା ପାଇଁ ଆହ୍ଵାନ ଓ ଅନୁପ୍ରେରଣା ସୃଷ୍ଟି କରିପାରେ   ।  ଏହାର ଯଥାର୍ଥ ପ୍ରୟୋଗ ଅଗ୍ରଗତି ଓ ଅଭିବୃଦ୍ଧି ଦିଗରେ ସହାୟକ ହୁଏ   । ଏହାର ସାମଗ୍ରିକ ପ୍ରଭାବ ସକାରତ୍ମକ   ।
  3. ସମ୍ବନ୍ଧିତ ନେତୃତ୍ଵ  ସମନ୍ଵୟ ସୃଷ୍ଟି କରିବାକୁ ଚେଷ୍ଟିତ ହେଉ  ।  ଏହା କାର୍ଯ୍ୟନିର୍ବାହୀ ଦଳ ମାଧ୍ୟରେ ଅଧିକ ଯୋଗାଯୋଗକୁ ଗୁରୁତ୍ଵ ଦିଏ ଓ ପରିଚାଳନାରେ ଆସୁଥିବା ବିଭିନ୍ନ ସମସ୍ୟାର ସମାଧାନ କରିବାକୁ ଚେଷ୍ଟା କରେ  ।  ଏପରି ନେତୃତ୍ଵର ସାମଗ୍ରିକ ପ୍ରଭାବ ସକାରାତ୍ମକ  ।
  4. ଗଣତାନ୍ତ୍ରିକ ନେତୃତ୍ଵ ଅଂଶଗ୍ରହଣ ମାଧ୍ୟମରେ ସହମତ ସୃଷ୍ଟି କରେ  । ଏହା କର୍ମଚାରୀମାନଙ୍କୁ ମତକୁ ସମ୍ମାନ ଦିଏ   । ବିଭିନ୍ନ ପ୍ରକଳ୍ପଦଳ ଭିତରେ ସହଯୋଗର ବାତାବରଣ ସୃଷ୍ଟି କରେ  । ସାମଗ୍ରିକ ଭାବେ ଏହାର ପ୍ରଭାବ ସକାରାତ୍ମକ   ।
  5. ଗତି ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ ନେତୃତ୍ଵ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ଷେତ୍ରରେ ଅତ୍ୟୁଜ ମାନ ନିର୍ଦ୍ଧାରଣ ପାଇଁ ଚେଷ୍ଟା କରେ ଓ ଅତିଶୀଘ୍ର ଫଳପ୍ରାପ୍ତି ପାଇଁ ଆଶା ରଖେ   ।  ଏହା ଯଦିଓ କିଛିଟା ଉତ୍ସାହ ସୃଷ୍ଟି କରେ  , ସାମଗ୍ରିକ ଭାବେ ଏହାର ପ୍ରଭାବ ନକାରାତ୍ମକ    ।
  6. ଶିକ୍ଷାଦାୟକ ନେତୃତ୍ଵ ଭବିଷ୍ୟତ ପାଇଁ କାର୍ଯ୍ୟଗୋଷ୍ଠୀର ବିକାଶ ଦିଗରେ ସହାୟକ ହୁଏ  । ପ୍ରତିଷ୍ଠାନ ଭିତରେ ଏହା ସୌହାର୍ଦ୍ଧ୍ୟ ଓ ସଚେତନତା ବାତାବରଣ ସୃଷ୍ଟି କରିପାରେ   ।  କର୍ମଚାରୀମାନଙ୍କୁ ନିଜର ଦକ୍ଷତା ବୃଦ୍ଧି ଦିଗରେ ଅନୁପ୍ରେରିତ କରେ   । ସାମଗ୍ରିକ ଭାବେ ଏହାର ପ୍ରଭାବ ସକାରାତ୍ମକ  ।

ଗୋଟିଏ ଗବେଷଣାଗାରରେ ବିଭିନ୍ନ ସ୍ତରର ନେତୃତ୍ଵ ଯେ ଏହି ପ୍ରକାର ନେତୃତ୍ଵ ଭିତରୁ ଯେ କୌଣସି ଗୋଟିଏକୁ ବାଛିନେବ – ସେପରି କୌଣସି କଥା ନାହିଁ   । ବ୍ୟାବହାରିକ କ୍ଷେତ୍ରରେ ନେତୃତ୍ଵ ଏକାଧିକ ପ୍ରକାରର ସମ୍ମିଶ୍ରଣ ହୋଇପରେ , କିନ୍ତୁ ନେତୃତ୍ଵ ଚାପମୂଳକ ବା ଗତି ନିର୍ଦ୍ଧାରିକ ହେବା ଉଚିତ ନୁହେଁ   ।  ଅନେକ ପ୍ରତିଷ୍ଠାନରେ ନିଷ୍ପତ୍ତି ନେବାର କ୍ଷମତା ନେତୃତ୍ଵର ସର୍ବୋଚ୍ଚ ସ୍ତରରେ କେନ୍ଦ୍ରୀଭୂତ ହୋଇଥାଏ   । ଏହା ନେତୃତ୍ଵର ଅନ୍ୟ ସ୍ତରମାନଙ୍କୁ ନିଷ୍ପତ୍ତି ନେବାର ସୁଯୋଗକୁ ଦୂରେଇ ରଖେ   ।  ପ୍ରକାରନ୍ତେ ଏହା ଏକ ଚାପମୂଳକ ନେତୃତ୍ଵରେ ରୂପାନ୍ତରିତ ହୋଇ ପ୍ରତିଷ୍ଠାନରେ ଏକ ଚାପଗ୍ରସ୍ତ ବାତାବରଣ ସୃଷ୍ଟି କରେ  ।  ଏହା କୌଣସି ଗବେଷଣାଗାର ପାଇଁ ଶୁଭଙ୍କର ନୁହେଁ   ।  ତେଣୁ ନିଷ୍ପତ୍ତିରେ ବିଭିନ୍ନ ସ୍ତରର ନେତୃତ୍ଵ ର ଅଂଶଗ୍ରହଣ ଓ ସହଯୋଗ ଭିତ୍ତିରେ କାର୍ଯ୍ୟ ସମ୍ପାଦନ ଗବେଷଣାଗାର ପରିଚାଳନା ଆଦର୍ଶ ଭାବେ ଗୃହିତ ହେବା ସୀମାଚୀନ  ।

ଭବିଷ୍ୟତ ପାଇଁ ଯୋଜନା ଓ ପରିବର୍ତ୍ତନ – ପରିଚାଳନା  :- ଏକ ଗବେଷଣା ପ୍ରତିଷ୍ଠାନ ନିଜର ଲକ୍ଷ୍ୟପୂରଣ ଦିଗରେ ନିରବଚ୍ଛିନ୍ନ ଭାବେ ଭବିଷ୍ୟତ ପାଇଁ ଯୋଜନା କରିବା ଖୁବ ଗୁରୁତ୍ଵପୂର୍ଣ୍ଣ   । ଏହାର ଅର୍ଥ – ଆବଶ୍ୟକ ସମୟରେ ଗବେଷଣା ପାଇଁ ସଠିକ ସାଧନ ଓ ନେତୃତ୍ଵ ଉପଲବ୍ଧ ହେବା  । କାର୍ଯ୍ୟଗୋଷ୍ଠୀ ଭିତରୁ କେହି ଅବସର ଗ୍ରହଣ କାଲେ ବା ସ୍ଥାନାନ୍ତରିତ ହେଲେ , ସେମାନଙ୍କ ସ୍ଥାନପୂରଣ ପାଇଁ ମଧ୍ୟ ଯୋଜନାବଦ୍ଧ ଉଦ୍ୟମ ଆବଶ୍ୟକ   ।  ଏହାଛଡା ଗବେଷଣାଗାରରେ ନୂତନ ପିଢିର ଗବେଷକ ଓ ସହଯୋଗୀ କର୍ମଚାରୀଙ୍କ ନିଯୁକ୍ତି ତଥା ପ୍ରଶିକ୍ଷଣ ମଧ୍ୟ ଭବିଷ୍ୟତ ଯୋଜନାର ଅନ୍ୟ ଏକ ଦିଗ ସାମଗ୍ରିକ ଭାବେ ଜ୍ଞାନ ଓ ଦକ୍ଷତାର ଅଭିବୃଦ୍ଧି ଗବେଷଣାଗାରର ଲକ୍ଷ୍ୟପୂରଣ ଦିଗରେ ସହାୟକ ହୋଇଥାଏ   ।

ଭବିଷ୍ୟତର ଆହ୍ଵାନ ଗବେଷଣା ପ୍ରତିଷ୍ଠାନର କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମରେ ଅନେକ ପରିବର୍ତ୍ତନ ସମ୍ଭାବନା ରଖେ   । ଏହାର କାରଣ ଅର୍ଥନୈତିକ ତଥା ଶୈଳ୍ପିକ ପରିବେଶରେ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଘଟି ଚାଲିଥାଏ  । ଏପରି ପରିବର୍ତ୍ତନ ସହିତ ପ୍ରତିଷ୍ଠାନଟି କିପରି ଖାପ ଖୁଆଇ ଆଗେଇପାରିବ , ତାହାର ସୂତ୍ର ହେଉଛି “ ପରିବର୍ତ୍ତନ ପରିଚାଳନା   “  । ଗୋଟିଏ ପ୍ରତିଷ୍ଠାନରେ ଆବଶ୍ୟକୀୟ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଆଣିବା ଦିଗରେ ଅନେକ ସମସ୍ୟା ସାମ୍ନାକୁ ଆସେ   । ଏହାର ମୁଖ୍ୟ କାରଣ ହେଉଛି ଯଥା ସ୍ଥିତି ବଜାୟ ରଖିବାର ପ୍ରବଣତା   । ପରିବର୍ତ୍ତନକୁ ବିରୋଧ କେବଳ କର୍ମଚାରୀମାନଙ୍କ ଠାରୁ ଆସେନାହିଁ , ଏହା ପ୍ରତିଷ୍ଠାନର ନିଜସ୍ୱ ସ୍ଥିତିରୁ ମଧ୍ୟ ଆସିଥାଏ   ।  କର୍ମଚାରୀଙ୍କ ଭିତରେ ଆଶଙ୍କା ଜାଗ୍ରତ ହୁଏ- କାଳେ ସେମାନଙ୍କର ରହିଥିବା ସୁବିଧାସୁଯୋଗ ଛିନ୍ନ ହୋଇଯିବ   । ପ୍ରତିଷ୍ଠାନ ମଧ୍ୟ ନିଜର ନିୟମ କାନୁନ ଭିତରେ ବାନ୍ଧି ହୋଇଥାଏ  । ତେଣୁ ପରିବର୍ତ୍ତନକୁ ସ୍ଵାଗତ କରିବାରେ ବାଧା ସୃଷ୍ଟି ହୁଏ   । ଏହିସବୁ ବାଧାକୁ ଅତିକ୍ରମ କରିବା ପାଇଁ ଯେଉଁସବୁ ଉପାୟ ଅବଲମ୍ବନ କରାଯାଏ  , ତାହା ପରିବର୍ତ୍ତନ ପରିଚାଳନା ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ   ।

ଏହି ପରିପ୍ରେକ୍ଷୀରେ ପ୍ରଥମ ବିଚାରଟି ହେଉଛି କର୍ମଚାରୀଙ୍କ ବ୍ୟବହାର ବା ମତିଗତିରେ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଆଣିବା  । ଏହା କେବଳ ସମ୍ଭବ ହୋଇପାରେ କର୍ମଚାରୀଙ୍କ ସହିତ ଆଦାନପ୍ରଦାନ ପ୍ରତିଷ୍ଠା ମାଧ୍ୟମ ରେ  । ଏହାଫଳରେ ବ୍ୟକ୍ତି ସହିତ ଦଳର ସଂପର୍କ ନିୟନ୍ତ୍ରିତ ହୁଏ ଓ କାର୍ଯ୍ୟଦଳ ଭିତରେ ପରିବର୍ତନ ପାଇଁ ସଚେତନା ସୃଷ୍ଟି ହୁଏ   । ଏତତବ୍ୟତୀତ କାର୍ଯ୍ୟାବସ୍ଥା ;ଅର୍ଥାତ କର୍ମଜୀବନରେ ଉନ୍ନତି ଘଟିଲେ , ତାହା ପରିବର୍ତ୍ତନ ଦିଗରେ ଦ୍ରୁଷ୍ଟିଭଙ୍ଗୀକୁ ସକାରାତ୍ମକ କରେ   ।

ପରିବର୍ତ୍ତନ ଦିଗରେ ଆଉ ଗୋଟିଏ ବିଚାର ହେଉଛି – ଗବେଷଣାତ୍ମକ  ତଥା ଅନ୍ୟାନ୍ୟ “ କାର୍ଯ୍ୟକଳ୍ପ” (ଜବ ଡିଜାଇନ) ଉପରେ ଗୁରୁତ୍ଵ ଆରୋପ  । ସରଲ ଭାବେ କହିଲେ କାର୍ଯ୍ୟକଳ୍ପ ହେଉଛି – କିପରି ଭାବେ କାର୍ଯ୍ୟଟି ପରିଚାଳିତ ହେବ , ଅର୍ଥାତ ତାର ଯାନ୍ତ୍ରିକ ତଥା ସାଂଗଠନିକ ଆବଶ୍ୟକତାକୁ କିପରି ପୂରଣ କରିହେବ ଓ ସେଥିପାଇଁ କେତେ ମାନବ ସମ୍ବଳ ନିୟୋଜିତ ହେବ  । ଅନେକ ଚିନ୍ତାବିତଙ୍କ ମତରେ କାର୍ଯ୍ୟକଳ୍ପର କେବଳ ଯାନ୍ତ୍ରିକ ଦିଗକୁ ଗୁରୁତ୍ଵ ଦେଲେ  , ଏହା କାର୍ଯ୍ୟଦଳ ଭିତରେ ବିରୋଧ ସୃଷ୍ଟି କରେ  । ତେଣୁ କାର୍ଯ୍ୟକଳ୍ପର ସାମାଜିକ ଦିଗକୁ , ଅର୍ଥାତ କାମଚାରୀଙ୍କ ଭିତରେ ଅଭିପ୍ରେରଣା କୁ ମଧ୍ୟ ବିଚାରକୁ ନେବାକୁ ହେବ  । ସାମାଜିକ ଓ ଯାନ୍ତ୍ରିକ ବିଭାବ ଭିତରେ ସମନ୍ଵୟ ଆସିପାରିଲେ , ଭବିଷ୍ୟତରେ ପରିବର୍ତ୍ତନ ପାଇଁ ପଥ ସୁଗମ ହୋଇପାରିବ   ।

ଆଧାର : ଖଣିଜ ଏବଂ ବସ୍ତୁ ପ୍ରଯୁକ୍ତି ପ୍ରତିଷ୍ଠାନ

Last Modified : 1/26/2020



© C–DAC.All content appearing on the vikaspedia portal is through collaborative effort of vikaspedia and its partners.We encourage you to use and share the content in a respectful and fair manner. Please leave all source links intact and adhere to applicable copyright and intellectual property guidelines and laws.
English to Hindi Transliterate