ଧାରା ୩୮ରେ ଫେରସ୍ତ ବିଷୟରେ ଆଲୋଚନା କରାଯାଇଛି । ଧାରା ୩୮(୨) ଅଧିନରେ ରପ୍ତାନୀ ହେଉଥିବା ବସ୍ତୁ ବା ସେବାରେ , ରପ୍ତାନୀ ହେଉଥିବା ବସ୍ତୁ ବା ସେବାରେ ବ୍ୟବହାର ହେଉଥିବା କଞ୍ଚାମାଲର କର ଓ ରପ୍ତାନୀଯୋଗ୍ୟ ବସ୍ତୁର କର ବା ବ୍ୟବହାର ହୋଇନଥିବା ସମସ୍ତ ଦ୍ରବ୍ୟ ବା ସେବା ଫେରସ୍ତ ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ ।
ହଁ, ନିମ୍ନଲିଖିତ ସମୟରେ ଉପଧାରା – ୩୮ (୨) ଅନୁଯାୟୀ ଅବ୍ୟବହୃତ କର ଫେରସ୍ତ ଯୋଗ୍ୟ ।
(କ) ଯେଉଁ ରପ୍ତାନୀ ବସ୍ତୁ ଉପରେ ରପ୍ତାନୀ ଶୁଳ୍କ ନାହିଁ
(ଖ) ସେବା ରପ୍ତାନୀ ସମୟରେ
(ଗ) ଯେଉଁଠି ସଂଗୃହୀତ ଅର୍ନ୍ତଗ୍ରହଣ କର (ITC) ଉତ୍ପାଦିତ କର ଠାରୁ ଅଧିକ ।
ନାଁ ( ଧାରା ୩୮(୨) ମାନଙ୍କ ସାଧାରଣ ବିକ୍ରି କର ର ଦ୍ଵିତୀୟ ସର୍ଗ)
ନାଁ, ଏହା ପରବର୍ତ୍ତୀ ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷରେ ଯୋଗ ହେବ ।
ନାଁ, କର ଦାତା ସମୁଚିତ କର ଓ ଭୁଲ୍ ରେ ପ୍ରଦାନ କରାଯାଇଥିବା କରକୁ ଫେରସ୍ତ ପାଇଁ ଦାବୀ କରିବେ । (ସମନ୍ଵିତ ବସ୍ତୁ ଏବଂ ସେବା କର ଧାରା ୩୦ ଏବଂ ଧାରା ୫୩)
ହଁ,ଏହା କର ଯୁକ୍ତ କିନ୍ତୁ ପରବର୍ତ୍ତୀ ସମୟରେ ଫେରସ୍ତ ଦାବୀ କରିପାରିବେ । ଜାତିସଂଘ ଏବଂ ତା’ର ସହଯୋଗୀ ସଂସ୍ଥା ବା ରାଷ୍ଟ୍ରଦୂତ ସମୂହ ଗୋଟିଏ ଏକକ ପରିଚୟ ନମ୍ବର ଆହରଣ କରିବେ । ଏବଂ ସେ ନମ୍ବର ଅଧିନରେ ସମସ୍ତ କ୍ରୟ ରହିବ ଏବଂ ଫେରସ୍ତ ହେବ । ଏଥିନିମନ୍ତେ ଏକ ସ୍ଵତନ୍ତ୍ର ନୋଟିସ୍ ପ୍ରସ୍ତୁତ ହେବ (ବସ୍ତୁ ଏବଂ ସେବା କର ଧାରା ୧୯(୬))
କର ଦାତା କର ପ୍ରଦାନର ନିର୍ଦ୍ଧିଷ୍ଟ ତାରିଖଠାରୁ ଦରଖାସ୍ତ ମାଧ୍ୟମରେ ଦୁଇବର୍ଷ ଅବଧି ଭିତରେ ଆବେଦନ କରିପାରିବେ , ଯାହା ମାନକ ବସ୍ତୁ ଏବଂ ସେବା କର ଧାରା ୩୮ରେ ଉଲ୍ଲେଖ ରହିଛି ।
ହଁ, କରିହେବ । ରପ୍ତାନୀ ହୋଇଥିବା ଏବଂ ଫେରସ୍ତଯୋଗ୍ୟ ଅବ୍ୟବହୃତ ଅର୍ନ୍ତଗ୍ରହିତ କର (ITC) ଯାହା ଧାରା ୨୯ ଅନ୍ତର୍ଗତ ଉପଧାରା (୨)ରେ ଉଲ୍ଲେଖିତ ବିଷୟରେ ଫେରସ୍ତ କରିହେବ ନାହିଁ । ଦୁଇ ନମ୍ବର ପ୍ରଶ୍ନକୁ ମଧ୍ୟ ଦେଖିପାରନ୍ତି ।
ହଁ ହେବ । ତା’ର ପରିମାଣ ଖାଉଟି କଲ୍ୟାଣ ପାଣ୍ଠି ଦ୍ଵାରା ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ କରିହେବ ।
ହଁ, ଦେୟର ୯୦ ଦିନ ମଧ୍ୟରେ କରାଯିବ , କିନ୍ତୁ କିଛି ନିର୍ଦ୍ଧିଷ୍ଟ ଶ୍ରେଣୀର ରପ୍ତାନୀକାରୀଙ୍କ ପାଇଁ ଧାରା – ୪ (କ) (୩୮) ଅନୁଯାୟୀ ଫେରସ୍ତ କରର ୮୦ ଭାଗ ଅନୁମୋଦନ ହେବ । ଯଦି ୩ମାସ ମଧ୍ୟରେ ଫେରସ୍ତ ହୋଇନପାରେ ତେବେ ବିଭାଗ ଏଥିନିମନ୍ତେ ସୁଧା ପ୍ରଦାନ କରିବେ ।
ହଁ, ନିମ୍ନଲିଖିତ ପରିସ୍ଥିତିରେ ବିଭାଗ ଫେରସ୍ତ ପାଇଁ ସ୍ଥଗିତ କରିପାରିବେ ।
୧. ଯଦି ସମ୍ପୃକ୍ତ ପଞ୍ଜୀକୃତ କର ଦାତା ରିଟର୍ଣ୍ଣ ଦାଖଲ କରିନଥାନ୍ତି ବା ରିଟର୍ଣ୍ଣ ଦାଖଲ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ।
୨. ଏପିଲେଟ୍ କର୍ତ୍ତୃପକ୍ଷ ଟ୍ରିବ୍ୟୁନାଲ /ବିଚାରାଳୟ ଦ୍ଵାରା ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ ନହୋଇ ଯଦି ପଞ୍ଜୀକୃତ କରଦାତା କୌଣସି କର ବା ସୁଧା ଦେବାକୁ ଚାହାଁନ୍ତି ତେବେ ଉପଯୁକ୍ତ ସମର୍ଥ ଅଧିକାରୀ ଅନାଦେୟ କରକୁ ବାଦ ଦେଇ ଫେରସ୍ତ ପ୍ରଦାନ କରିପାରିବେ ।
୩. କମିଶନର / ବୋର୍ଡ ଏହି ଫେରସ୍ତକୁ ସ୍ଥଗିତ କରିପାରିବେ, ଯଦି ଫେରସ୍ତ ଆଦେଶ ଉପରେ କୌଣସି ଅପିଲ୍ ହୋଇଥାଏ ଏବଂ ସେହି ଏପ୍ରକାର ପ୍ରତିକୂଳ ମନ୍ତବ୍ୟ ଦେଇପାରିବେ (ଧାରା -୩୮(୯) –ମାନକ ବସ୍ତୁ ଏବଂ ସେବା କର)
ଅପିଲ୍ ହେତୁ ବା ପରବର୍ତ୍ତୀ ପ୍ରକ୍ରିୟା ଅନୁଯାୟୀ କର ଦାତା ଫେରସ୍ତ ପାଇବେ ଓ ସୁଧ ମଧ୍ୟ ପାଇବେ ।
ନା, ଯଦି ଫେରସ୍ତର ଦେୟ ୧୦୦୦ ଟଙ୍କାରୁ କମ୍ ତେବେ ଫେରସ୍ତ ହେବନାହିଁ । ଧାରା ୩୮(୧୧) – ମାନକ ବସ୍ତୁ ଏବଂ ସେବା କର ।
ଗତ ସମୟର କର ଗତ ନିୟମ କରି ନଗଦ ଆକାରରେ ହେବ (କେନ୍ଦ୍ରୀୟ ବସ୍ତୁ ଏବଂ ସେବା କର ) ଏବଂ ତାହା ଅର୍ନ୍ତଗ୍ରହଣ କର (ITC) ର (ଧାରା ୧୫୬,୧୫୭,୧୫୮) ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ ନୁହେଁ । (ରାଜ୍ୟ ବସ୍ତୁ ଏବଂ ସେବା କର )
ରପ୍ତାନୀ ନିମିତ୍ତ କିଛି ବିଜ୍ଞାପିତ ଶ୍ରେଣୀର ସମୁଦାୟ ଫେରସ୍ତର ୮୦ ପ୍ରତିଶତ ପ୍ରମାଣପତ୍ର ଯାଞ୍ଚ ବିନା ପ୍ରଦାନ କରାଯାଇପାରିବ ।(ଧାରା ୩୮(୪ଏ) ଅନୁଯାୟୀ)
ରପ୍ତାନୀ ଦିନଠାରୁ ଏକ ବର୍ଷ ମଧ୍ୟରେ ରପ୍ତାନୀର ଚୁକ୍ତି ଶେଷ କରିବାକୁ ହୁଏ । ସେ ସମୟରେ BRC ଉପଲବ୍ଧ ହୋଇନଥାଏ । ଏଣୁ ରପ୍ତାନୀର ଏକ ବର୍ଷ ମଧ୍ୟରେ ଫେରସ୍ତ ପାଇବା RBIର ପରବର୍ତ୍ତୀ ଦେୟରେ କରିବେ । Electronic ଭାରତୀୟ ରିଜର୍ଭ ବ୍ୟାଙ୍କର କ୍ରେଡିଟ ପ୍ରଣାଳୀରେ ବସ୍ତୁ ଏବଂ ସେବା କର ସହ DGFT ଅନ୍ତର୍ନିହିତ ହୋଇଛି ।
ଅନୁଚିତ୍ ସମୃଦ୍ଧି ନିୟମ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଗ୍ରହିତା ଦେଶ ବାହାରେ ଥିବାରୁ ବସ୍ତୁ ବା ସେବା କ୍ଷେତ୍ରରେ ଏହା ଉପଯୁକ୍ତ ନୁହେଁ ।
ପ୍ରମାଣପତ୍ର କର ଓ ସୁଧର ପରିମାଣ ସହିତା ଏକ ଆବେଦନ ପତ୍ର ମାଧ୍ୟମରେ ପୈଠ କର ବା ଅନ୍ୟ କୌଣସି ଦେୟ ଫେରସ୍ତ ତାଙ୍କୁ ସମ୍ପର୍କିତ ନୁହେଁ ଦାବୀ କରିବେ – ଧାରା ୩୮(୩) (ଖ) । ପାଞ୍ଚ ଲକ୍ଷରୁ କମ୍ ଫେରସ୍ତ ସମୟରେ ଏକ ସ୍ଵପ୍ରମାଣପତ୍ର ହିଁ ଯଥେଷ୍ଟ , ଯାହା କରଦାତାଙ୍କୁ ଟିକେ ଉପଶମ ଦେଇଥାଏ ।
ନାଁ , VAT/CST ର ଆବଶ୍ୟକ ବସ୍ତୁ ଏବଂ ସେବା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ନାହିଁ । ଏଣୁ ସେମାନେ ବିକ୍ରିକର ପ୍ରଦାନ କରି ବସ୍ତୁ କ୍ରୟ କରିବେ ଏବଂ ଦାବୀ କରିଥିବା ସଂଗୃହୀତ ଅର୍ନ୍ତଗ୍ରହିତ କର (ITC) ସମ୍ବନ୍ଧରେ ଆଲୋଚନା – ଧାରା ୩୮ (୨) ଉଲ୍ଲେଖ ।
ବସ୍ତୁ ଏବଂ ସେବା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ରପ୍ତାନୀ ନିମିତ୍ତ କର ଆବାସିକ ନାହିଁ । ଯାହାଫଳରେ ରପ୍ତାନୀ ବାଧାପ୍ରାପ୍ତ ହେବନାହିଁ ଓ ରପ୍ତାନୀ ବସ୍ତୁର କଞ୍ଚାମାଲ ଉପରେ କୌଣସି କର ନାହିଁ । ବସ୍ତୁ ଏବଂ ସେବା କର ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ସଂଗୃହୀତ ଅର୍ନ୍ତଗ୍ରହଣ କର ଓ ରପ୍ତାନୀ ବସ୍ତୁର କର ଫେରସ୍ତ କରାହେବ ।
ନିର୍ଦ୍ଦେଶ ପାଇବାର ୧୮୦ ଦିନ ମଧ୍ୟରେ ପୂର୍ବ ଆବେଦନ ବିଷୟରେ ଆବେଦନ କରିପାରିବେ । କିନ୍ତୁ ଉଚ୍ଚ ନ୍ୟାୟାଳୟ ଆବେଦନର ଅଧିକ ବିଳମ୍ବ ପାଇଁ ଉପଯୁକ୍ତ କାରଣ ଥିଲେ କ୍ଷମା କରିପାରନ୍ତି ।ଆଧାର :କେନ୍ଦ୍ରୀୟ ଉତ୍ପାଦନ ଓ ସୀମା ଶୁଳ୍କ ବୋର୍ଡ଼
Last Modified : 11/16/2021