(ଓଡିଶା ରାଜ୍ୟରେ, ସେସ୍ ସମ୍ବନ୍ଧୀୟ ଆଇନର ଦୃଢୀକରଣ ଏବଂ ସଂଶୋଧନ ନିମନ୍ତେ, ଏକ ଆଇନ) ଭାରତୀୟ ଗଣତନ୍ତ୍ରର ତେରତମ ବର୍ଷରେ, ଓଡିଶା ରାଜ୍ୟ ବିଧାନ ପରିଷଦ ଦ୍ଵାରା ନିମ୍ନଭାବେ ଆଇନରେ ପ୍ରଣୟନ କରାଗଲା ।
ଏହି ଆଇନର ଅବଶିଷ୍ଟ ବ୍ୟବସ୍ଥାବଳୀ ଏପରି ତାରିଖରେ ବଳବତ୍ତର ହେବ , ଯେପରି ସରକାର , ବିଜ୍ଞପ୍ତି ଦ୍ଵାରା ଧାର୍ଯ୍ୟ କରିବେ ।
ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ ଏବଂ କାରଣ ବିବରଣୀ -
ବର୍ତ୍ତମାନ ସେସ୍ ଆକଳନ ଏବଂ ଧାର୍ଯ୍ୟ କରଣ, ବିଭିନ୍ନ ଆଇନ ଅନୁଯାୟୀ ତଥା ବିଭିନ୍ନ ସ୍ଥାନୀୟ ବ୍ୟବହାର ଏବଂ ପ୍ରଥାନୁଯାୟୀ କରାଯାଉଛି, ଯାହାକି ଜିଲ୍ଲା- ଜିଲ୍ଲା ଠାରୁ ପୃଥକ ଅଟେ । ଏହା, ସେଗୁଡିକର ପ୍ରଶାସନକୁ କ୍ଳେଶାୟିତ କରୁଛି ଏବଂ ସମାନତା ଅଭାବରେ, ସର୍ବସାଧାରଣଙ୍କ ଦ୍ଵାରା ଅଭିଯୋଗ ଉଦ୍ରେକ କରିଛି । ରାଜ୍ୟରେ ଆଇନ ବଳ ଧାରଣ କରିଥିବା ବିଭିନ୍ନ ଆଇନ, ପ୍ରଥା ଏବଂ ବ୍ୟବହାରକୁ ଦୃଢୀକରଣ କରି, ଏହି ବିଷୟ ଉପରେ ବିଦ୍ୟମାନ ଆଇନକୁ ସଂକ୍ଷିପ୍ତକରଣ ଏବଂ ସରଳିକରଣ କରିବା ଏହି ବିଲର ମୂଳ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ ଅଟେ ଏବଂ ଏହାକୁ ଏପରି ଭାବେ ସଂଶୋଧନ କରାଯିବ, ଯେଉଁଠାରେ ସେଗୁଡିକ ତ୍ରୁଟିପୂର୍ଣ୍ଣ ଏବଂ ଅଭାବନୀୟ ଅଟେ ।
ଏହି ବିଲ, ନିମ୍ନଲିଖିତ ଗୁରୁତ୍ଵପୂର୍ଣ୍ଣ ପରିବର୍ତ୍ତନ ପ୍ରଚଳନ କରିବା ନିମନ୍ତେ ଉଦ୍ଦେଶିତ
ଏହି ଆଇନରେ ଯଦି ସୂଚୀ କିମ୍ବା ବିଷୟବସ୍ତୁରେ କୌଣସି ବିପରୀତାର୍ଥ ନଥାଏ -
ସ୍ପଷ୍ଟୀକରଣ -୧
“ଭୂ- ଖଜଣା କିମ୍ବା ରାଜସ୍ୱ“ ଅର୍ଥ, ଏପରି ମଧ୍ୟସ୍ଥ ଦ୍ଵାରା ଧାରିତ କିମ୍ବା ନ୍ୟସ୍ତ କୌଣସି ଜମି ସମ୍ବନ୍ଧରେ ଦାବି କରାଯାଉଥିବା ସମସ୍ତ ଅର୍ଥ କିମ୍ବା ଆକାରରେ ପ୍ରଦତ୍ତ ବସ୍ତୁ, ଯେକୌଣସି ନାମରେ ତାହା ହୋଇଥାଉ କିମ୍ବା ସ୍ଥାନୀୟ ଭାବେ ଜଣାଥାଏ ।
ସ୍ପଷ୍ଟୀକରଣ- ୨
“ରାଜସ୍ୱ - ମୁକ୍ତ ଜମି“ସେପରି ଜମିକୁ ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ କରେ, ଯାହାକି, କୌଣସି ବିଶେଷ ଦଲିଲ, ଚୁକ୍ତି ବ୍ୟତୀତ ଭୂ- ରାଜସ୍ୱ ବନ୍ଦୋବସ୍ତ ଏବଂ ଆକଳନ ପ୍ରତି ଦାୟୀ ହୋଇଥାଆନ୍ତି, କିମ୍ବା ଯାହା ସମ୍ବନ୍ଧରେ, ଭୂ- ରାଜସ୍ୱ ଆକଳନ କରିବା ଏବଂ ବନ୍ଦୋବସ୍ତ ନିମନ୍ତେ, ଆଇନ ପ୍ରଣୟନ କରିବା ନିମନ୍ତେ ରାଜ୍ୟ ସରକାରଙ୍କ କ୍ଷମତା ରହିଛି ।
ସ୍ପଷ୍ଟୀକରଣ -୩
ମିଶ୍ରିତ ଅଞ୍ଚଳ ସମ୍ବନ୍ଧରେ ‘ସମ୍ପତ୍ତି “ ଯେପରି ଭାବେ ଏହି ଧାରାରେ ସଂଜ୍ଞାୟିତ, ତାହା ମଧ୍ୟ କୌଣସି ମହଲ କିମ୍ବା ଗ୍ରାମକୁ ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ କରିବ ଏବଂ ଯାହାକି କୌଣସି ମଧ୍ୟସ୍ଥଙ୍କ ଦ୍ଵାରା ଧାରିତ କିମ୍ବା ତାଙ୍କ ଉପରେ ନ୍ୟସ୍ତ, ଏବଂ ଯାହାକି ଭୂ-ରାଜସ୍ୱ ପ୍ରତି ଏକ- ଏକକ ଭାବେ ଆକଳିତ ହେବା ନିମନ୍ତେ ଦାୟୀ ଅଟେ , ଯଦିଓ ଏପରି ଭୂ- ରାଜସ୍ୱ ଦେୟ ଅଟେ କିମ୍ବା ହ୍ରାସ କରାଯାଇଛି କିମ୍ବା ସାଲିସ କରାଯାଇଛି କିମ୍ବା ସମୁଦାଯ କିମ୍ବା ଆଂଶିକଭାବେ ହ୍ରାସ କରାଯାଇଛି ।
ସ୍ପଷ୍ଟୀ କରଣ -୧
କୌଣସି ଦୁଇ କିମ୍ବା ଅଧିକ ମଧ୍ୟସ୍ଥ ଯେଉଁମାନେ କୌଣସି ସମ୍ପତ୍ତିରେ ଏକ ଯୁଗ୍ମ ସ୍ଵାର୍ଥ ଧାରଣ କରିଥାଆନ୍ତି ଯାହାକି ଅନ୍ୟ କୌଣସି ମଧ୍ୟସ୍ଥର ରାଜସ୍ୱ ତାଲିକା କିମ୍ବା ଖଜଣା ତାଲିକାରେ ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ ଥାଏ, ତାଙ୍କୁ ଏହି ଆଇନ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ଜେନ ମଧ୍ୟସ୍ଥ ଭାବେ ଧରାଯିବ ।
ସ୍ପଷ୍ଟୀକରଣ – ୨
କୌଣସି ମଧ୍ୟସ୍ଥ ଉତ୍ତରାଧିକାରୀ ଏବଂ ସ୍ଵାର୍ଥଧିକାରୀ ଏବଂ ଯେଉଁ ସ୍ଥଳରେ କୌଣସି ମଧ୍ୟସ୍ଥ ଜଣେ ନାବାଳକ ହୋଇଥାଆନ୍ତି କିମ୍ବା ଅସୁସ୍ଥ ମସ୍ତିକ ହୋଇଥାଆନ୍ତି କିମ୍ବା ଜଣେ ବାଚାଳ ହୋଇଥାଆନ୍ତି, ସେପରିସ୍ଥଳେ ତାଙ୍କର ଅଭିଭାବକ, ସମିତି କିମ୍ବା ଅନ୍ୟ ଆଇନଗତ ଅଭିଭାବକଙ୍କୁ, ଏହି ଆଇଆନ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ, ଜଣେ ମଧ୍ୟସ୍ଥ ଭାବେ ଧରାଯିବ । ଏହି ଆଇନ ଅନୁଯାୟୀ, ଜଣେ ମଧ୍ୟସ୍ଥ ଦ୍ଵାରା କରାଯାଇଥିବା ସମସ୍ତ କାର୍ଯ୍ୟ, ତାଙ୍କ ଉତ୍ତରାଧିକାରୀ ଏବଂ ସ୍ଵାର୍ଥାଧିକାରୀଙ୍କ ଦ୍ଵାରା କରାଯାଇଛି । ବୋଲି ଧରାଯିବ ଏବଂ ସେମାନଙ୍କ ପ୍ରତି ତାହା ବାଧ୍ୟତାମୂଳକ ହେବ।
ସ୍ପଷ୍ଟୀକରଣ
“ଫଳଚାଷ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ବ୍ୟବହୃତ ଜମି “ଅର୍ଥ ଫଳ, ପୁଷ୍ପ କିମ୍ବା ପନିପରିବା ଉତ୍ପାଦନ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ବ୍ୟବହୃତ ଜମି ।
ଓଡିଶା ସିମେଣ୍ଟ ଲିମିଟେଡ ବନାମ ଓଡିଶା ରାଜ୍ୟ ସରକାର ୧୯୯୧ ସପ୍ଲିମେଣ୍ଟାରି (୧) ଏସସିମ -୪୩୦ ରେ, ଭାରତର ମାନନୀୟ ଉଚ୍ଚତମ ନ୍ୟାୟଳୟ ଘୋଷଣା କରିଛନ୍ତି ଯେ, ଏପରି ଜମିରୁ ଉଦ୍ରେକ “ରୟାଲିଟି“ ଭିତ୍ତିରେ ଖଣିଜ ଦ୍ରବ୍ୟ ଧାରଣ କରିଥିବା ଜମି ଉପରେ କୌଣସି କର ଧାର୍ଯ୍ୟ କରିବା ନିମନ୍ତେ ରାଜ୍ୟ ବିଧାନ ପରିଷଦର କୌଣସି ଦକ୍ଷତା ନାହିଁ ଏବଂ ଓଡିଶା ସେସ୍ ଆଇନ, ୧୯୬୨ (ଓଡିଶା ଆଇନ ୧୧/୧୯୬୨)କୁ ନାକଚ କରିଥିଲେ । ପରେ ଓଡିଶା ଅସାଧାରଣ ଗେଜେଟ ସଂଖ୍ୟା ୫୮୦ ତା ୨୩.୦୫.୧୯୯୪ ରେ ପ୍ରକାଶନ ଏବଂ ଆଉ ଏକ ଆଇନ ପ୍ରଣୟନ କରିଥିଲେ, ଯଥା- ଓଡିଶା ଗ୍ରାମୀଣ ନିଯୁକ୍ତି ଶିକ୍ଷା ଏବଂ ସୁରକ୍ଷା ଆଇନ ୧୯୯୨ (ଓଡିଶା ଆଇନ ସଂଖ୍ୟା ୩୬/୧୯୯୨) ଯାହାକି ଓଡିଶା ଅସାଧାରଣ ଗେଜେଟ ସଂଖ୍ୟା ୧୭୩୯, ତା ୨୯.୧୨.୧୯୯୨ ରେ ପ୍ରକାଶିତ । ମାତ୍ର, ଏହି “ଓଆରଇଇପି“ ଆଇନକୁ ମଧ୍ୟ, ଏସସିସି -୬୮୬ ରେ ଅବୈଧ ବୋଲି ଘୋଷଣା କରାଯାଇଥିଲା; ଯେଉଁଥିରେ ଏହା ନିମ୍ନଭାବେ ଉଲ୍ଲେଖ କରାଯାଇଥିଲା ।
“୧୯---- ଖଣିଜ ଦ୍ରବ୍ୟ ଧାରଣକାରୀ ଜମି ଏବଂ କୋଇଲା ଧାରଣକାରୀ ଜମି ବ୍ୟତୀତ ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଜମି, ଏପରି ଆଇନ ପରିସର ବାହାରେ ପଡେ, ଯେହେତୁ ସେଗୁଡିକ ଓଡିଶା ସେସ୍ ଆଇନ ୧୯୬୨ ଅନୁଯାୟୀ ବିଚାର କରାଯାଏ, ଏହା କେବଳ“ କୋଇଲା ଭିତ୍ତିକ ଜମି ଏବଂ “ଖଣିଜ ଭିତ୍ତିଜମି“ ଯେପରି ଦଫା ୨ (କ)(୧)ଏବଂ ଦଫା (୨) ଘ ରେ ସଂଜ୍ଞାୟୀତ, ଯାହାକୁ କରର ଭାର ବହନ କରିବାକୁ ହେବ । ଉପରୋକ୍ତ ଆଲୋକରେ, ଆମ୍ଭ ମନରେ ତିଳେମାତ୍ର ସନ୍ଦେହ ନାହିଁ ଯେ, ଓଡିଶା ଗ୍ରାମୀଣ ନିଯୁକ୍ତି ଶିକ୍ଷା ଏବଂ ସୁରକ୍ଷା ଆଇନରେ ଧାର୍ଯ୍ୟକରଣର ସାରାଂଶ, ପ୍ରକୃତ ରେ “ଖଣିଜ ପଦାର୍ଥ ଭିତ୍ତିକ ଜମି ଏବଂ କୋଇଲା ଭିତ୍ତିକ ଉପରେ ଅଟେ ।
୨୦—ଓଡିଶା ଆଇନ ସଂଖ୍ୟା ୩୬/୧୯୯୨ (ଓଆରଇଇପି ଆଇନ) ଅନୁଯାଯାଇ, କର ଧାର୍ଯ୍ୟ, ପ୍ରକୃତରେ, ଖଣିଜ ଦ୍ରବ୍ୟ ଏବଂ ଖଣିଜ ଦ୍ରବ୍ୟ ଅଧିକାର ଉପରେ ଧାର୍ଯ୍ୟବସତି ଯାହାର କି- ଭୂପୃଷ୍ଠର ପ୍ରକୃତି ଉପରେ କିଛି କରିବାର ନାହିଁ । ଏହି ଦ୍ରୁଷ୍ଟିକୋଣରୁ ଆଇନର ଦଫା ୩ ସହିତ ଦଫା ୨(କ)(୧)ଏବଂ ଦଫା ୨(ଘ) ଅନୁଯାୟୀ, ଖଣିଜ ଦ୍ରବ୍ୟ ଭିତ୍ତିକ ଜମି ଏବଂ କୋଇଲା ଭିତ୍ତିକ ଜମି ଉପରେ କରଧାର୍ଯ୍ୟ, ରାଜ୍ୟ ବିଧାନ ପରିଷଦ ଦକ୍ଷତା ବାହାର ଅଟେ ଏବଂ ଅବୈଧ ଅଟେ ।
ଯାହା ହେଉନା କି,ପଶ୍ଚିମବଙ୍ଗ ରାଜ୍ୟ ସରକାର ବନାମ କେସରାମ ଶିଳ୍ପ ଲିମିଟେଡ (୨୦୦୪) ୧୦ ଏସସିସି -୨୦୧ ରେ ଦର୍ଶାଇଥିଲେ ଯେ “ଆମ୍ଭେ ଏହା ମଧ୍ୟ ଦର୍ଶାଉଛୁ ଯେ, ମହାନଦୀ କୋଇଲା ଖଣି ୧୯୯୫ ସପ୍ଲିମେଣ୍ଟାରି (୨)ଏସସିସି -୬୮୬, ସଠିକ ଭାବେ ସିଦ୍ଧାନ୍ତ କରାଯାଇ ନାହିଁ, ଯେତେଦୂର ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଇଣ୍ଡିଆ କିମ୍ବା ଭାରତ ସିମେଣ୍ଟ ଲିମିଟେଡ (୧୯୯୧) ଏସସିସି -୧୨ ଏବଂ ଓଡିଶା ସିମେଣ୍ଟ ଲିମିଟେଡ -୧୯୯୧ ସପ୍ଲିମେଣ୍ଟାରି (୧) ଏସସିସି -୪୩୦।“
ସେହି ଅନୁଯାୟୀ, ଓଡିଶା ରାଜ୍ୟ ବିଧାନ ପରିଷଦ, ଓଡିଶା ଗ୍ରାମୀଣ ପାରିପାର୍ଶ୍ଵିକ ଏବଂ ସାମାଜିକ ଅର୍ଥନୈତିକ ଉନ୍ନୟନ ଆଇନ, ୨୦୦୪ (ଓଡିଶା ଆଇନ ୨/୨୦୦୫) ପ୍ରଣୟନ କରିଛନ୍ତି, ଯାହାକି ୨୮.୦୧.୨୦୦୫ ରେ ରାଜ୍ୟମାନଙ୍କ ସମ୍ମତି ଲାଭ କରିଛି । ଏହି ଆଇନ ମଧ୍ୟ, ନାଲକୋ ଏବଂ ଅନ୍ୟମାନେ ବନାମ ଓଡିଶା ରାଜ୍ୟ ସରକାର ଏବଂ ଅନ୍ୟମାନେ (ରିଟ ପିଟିସାନ ମୋକଦ୍ଦମା ସଂଖ୍ୟା ୭୯୯/୨୦୦୫ ) ରେ ମାନନୀୟ ଓଡିଶା ଉଚ୍ଚନ୍ୟାୟଳୟଙ୍କ ଦ୍ଵାରା ଅବୈଧ ଘୋଷିତ ହୋଇଛି ।
ଆଧାର – ଦ ଲ ହାଉସ
Last Modified : 9/1/2023