ଉପକ୍ରମ
ବିଦ୍ୟାଳୟକୁ ଭଲଭାବେ ବୁଝିବା ସହିତ ଶୈକ୍ଷିକ ବାତାବରଣ ସରସ ସୁନ୍ଦର କରିବାର ପନ୍ଥାଗୁଡିକ ବିଷୟରେ ଅବଗତ ହେବେ ।
- ଶୈକ୍ଷିକ ସମସ୍ଯାଗୁଡିକୁ ଚିହ୍ନଟ କରିବା ସହିତ ସେଗୁଡିକର ସମାଧାନ ବିଷୟରେ ଧାରଣା ପାଇବେ ।
ପ୍ରଣାଳୀ/ପ୍ରକ୍ରିୟା
ସକ୍ରିୟାତ୍ମକ କାର୍ଯ୍ୟ :-
- ସମସ୍ତ ଅଂଶଗ୍ରହଣକାରୀଙ୍କ ୨ଟି ଦଳରେ ବିଭକ୍ତ କରାଯିବ ଗୋଟିଏ ରବର ବଲ ନେଇ ପ୍ରଥମ ଦଳରୁ ଜଣେ ଅଂଶଗ୍ରହଣକାରୀ ଅନ୍ୟଦଳର ଜଣଙ୍କ ପାଖକୁ ଗଡାଇବେ । ବଳ ପାଇବା ବ୍ୟକ୍ତି ତାଙ୍କ ବିଦ୍ୟାଳୟର ପିଲାଙ୍କ ପାଠପଢା ସମ୍ପର୍କିତ ସମସ୍ୟାଟିଏ କହିବେ । ବଳ ପକାଇଥିବା ବ୍ୟକ୍ତି ତାର ଉତ୍ତମ ବା ସମାଧାନର ବାଟ କହିବେ ।
- ପ୍ରଶ୍ନ ନଂ ୧ ରୁ ୮ ଯାଏଁ ଖୋଲା ଆଲୋଚନା କରାଯିବ ।
- ସବୁ ଆଲୋଚନାର ସାରାଂଶ ଚାର୍ଟ ପେପରରେ ଲେଖାଯିବ ।
|
ଆଲୋଚ୍ୟ ବିଷୟ
- ଆପଣଙ୍କ ବିଦ୍ୟାଳୟର ନାମ ଲେଖାଇଥିବା ସମସ୍ତ ପିଲା ବିଦ୍ୟାଳୟକୁ ନିୟମିତ ଆସନ୍ତି କି ? ଯଦି ନା କାହିଁକି
- ଆପଣ ସେମାନଙ୍କୁ ଚିହ୍ନଟ କରିଛନ୍ତି ? ଏଥିପାଇଁ କେଉଁ ତଥ୍ୟ ଆପଣଙ୍କୁ ସାହାଯ୍ୟ କରିଥାଏ ।
- ପିଲାମାନେ ନିୟମିତ ବିଦ୍ୟାଳୟକୁ ନ ଆସିଲେ କି ପ୍ରକାରର ଅସୁବିଧା ହେବାର ଅଛି ।
- ପିଲାମାନେ ନିୟମିତ ଆସିବା ପାଇଁ ଆପଣ କି ପଦକ୍ଷେପ ନେଇଛନ୍ତି ।
- ବୟସ ଅନୁଯାୟୀ ଶ୍ରେଣୀରେ ନାମ ଲେଖା” କହିଲେ ଆପଣମାନେ କଣ ବୁଝନ୍ତି ।
- ପିଲାମାନେ ନ ପଢିଥିବା ଶ୍ରେଣୀ ବା ପାଠକୁ କିପରି ନିୟମିତ କରାଯାଇ ପାରିବ ।
- ପିଲାମାନଙ୍କର ଶିକ୍ଷଣ ସମୃଦ୍ଧ କରିବା ପାଇଁ ରାଜ୍ୟ/ଜ୍ଜିଲା ସ୍ତରରେ କି କି ବ୍ୟବସ୍ଥା କରାଯାଇଛି ?
- ବିଦ୍ୟାଳୟ ର ଶୈକ୍ଷିକ ଅବସ୍ଥାକୁ ଉନ୍ନତ କରିବା ପାଇଁ ଆପଣ କଣ କରିପାରିବେ ?
|
ସାମଗ୍ରୀ : ରବର ବଳ, ଡ୍ରଇଂସିଟ, ମାର୍କର ପେନ ।
ସହାୟକ ସୂଚନା
ସବୁପିଲା ବିଦ୍ୟାଳୟକୁ ନିୟମିତ ଆସିନଥାନ୍ତି , ତାର କାରଣ ହେଲା ।
- ବାପା ମାଙ୍କସଚେତନତାର ଅଭାବ
- ଗୃହକାର୍ଯ୍ୟରେ ଅଧିକ ସମ୍ପୃକ୍ତି
- ଗୃହ ଚଳାଇବା ନିମନ୍ତେ ବାପା ବା ମାକୁ କାମ ଧନ୍ଦାରେ ସାହାଯ୍ୟ ।
- ବିଦ୍ୟାଳୟରେ ମନଲାଖି ପାଠଦାନର ଅଭାବ
- ଶିକ୍ଷକ ଶିକ୍ଷୟତ୍ରୀଙ୍କର ସକାରାତ୍ମକ ମନୋବୃତ୍ତି ଅଭାବ ।
- ଶ୍ରେଣୀରେ ଉପଲବ୍ଧତା ସ୍ତର କମିଯିବାରୁ ତାର ପ୍ରଭାବ
- ଝିଅ ପିଲାଙ୍କ ପାଇଁ ତଥା ଭିନ୍ନକ୍ଷଣ ପଛୁଆ ବର୍ଗ ପିଲାମାନଙ୍କ ପାଇଁ ସ୍ଵତନ୍ତ୍ର ସୁବିଧା ସୁଯୋଗର ଅଭାବ ।
ଏଥିପାଇଁ ଆମେ ପ୍ରତିଦିନର ଉପସ୍ଥାନ କୁ ବିଶ୍ଳେଷଣ କରି ଜାଣିବାକୁ ହୋଇଥାଏ । ଏହାଛଡା ପାଠ୍ୟତାଗୀ ବା ଆଦୌ ନାମ ଲେଖାଇ ନ ଥିବା ପିଲାଙ୍କ ପାଇଁ ଆମେ DISE ଓ CTS ର ତଥ୍ୟ ମଧ୍ୟ ନେଇପାରିବା ।
ପିଲାମାନେ ନିୟମିତ ବିଦ୍ୟାଳୟକୁ ନଆସିଲେ “ ଶିକ୍ଷାଗତ ଅସୁବିଧା “ ସୃଷ୍ଟି ହୋଇଥାଏ । ନିୟମିତ ଆସୁଥିବା ପିଲା ଓ ନିୟମିତ ଆସୁନଥ୍ବା ପିଲା ମଧ୍ୟରେ ଏକ ଶିକ୍ଷଣ ବା ଜ୍ଞାନ ଗତ ପାର୍ଥକ୍ୟ ଦେଖାଦେଇଥାଏ ।
ପିଲାଙ୍କୁ ନିୟମିତ ଉପସ୍ଥାନ କରିବା ପାଇଁ :-
- ପିଲାଙ୍କ ସହିତ ଓ ତାଙ୍କ ବାପାମାଙ୍କ ସହିତ ଆଲୋଚନା
- ନିୟମିତ ନ ଆସିବାର କାରଣ ନିର୍ଣ୍ଣୟ ଓ ତହିଁର ପ୍ରକଟିକାର ବ୍ୟବସ୍ଥା ଅନିୟମିତ ପିଲାଙ୍କ ଉପରେ ଅଧିକ ଦ୍ରୁଷ୍ଟି ।
- ବିଦ୍ୟାଳୟ ପରିବେଶକୁ ଶିଶୁ ସୁଲଭ କରିବା ।
- ପିଲାମାନଙ୍କୁ ବେସୀ ସହବଇଦ୍ଧିକ କାର୍ଯ୍ୟରେ ନିୟୋଜିତ କରିବା ।
- ପିଲାଙ୍କୁ ନିୟମିତ କରିବା ପାଇଁ ପ୍ରୋତ୍ସାହନର ବ୍ୟବସ୍ଥା ।
- ପିଲାଙ୍କୁ ନିୟମିତ କରିବା ପାଇଁ ବିଦ୍ୟାଲ୍ୟ ପରିଚାଳନା କମିଟିର ଦାୟିତ୍ଵ । ଏଥିପାଇଁ ଓଡିଶାର ଶିଶୁମାନଙ୍କ ମାଗଣା ଓ ବାଧ୍ୟତାମୂଳକ ଶିକ୍ଷା ଅଧିକାର ନିୟମ ୨୦୧୦ ର ୨ଯ ଅଧ୍ୟାୟ ଦୁଇରେ ଏ ବିଷୟରେ ସଂପୂର୍ଣ୍ଣ ଦାୟିତ୍ଵ ଦିଆଯାଇଛି ।
- ପାଖପଡିସା ସବୁଶିଶୁଙ୍କର ବିଦ୍ୟାଳୟରେ ନାମଲେଖା ଏବଂ ନିରନ୍ତର ଉପସ୍ଥାନକୁ ନିଶ୍ଚିତ କରିବେ ଏହା ଓଡିଶା ଶିଶୁମାନଙ୍କ ମାଗଣା ଓ ବାଧ୍ୟତାମୂଳକ ଶଈକ୍ଷା ଅଧିକାର ନିୟମ ୨୦୧୦ ର ଦ୍ଵିତୀୟ ଅଧ୍ୟାୟର (d) ରେ ସୂଚିତ କରାଯାଇଛି ।
ଓଡିଶାର ଶିଶୁମାନଙ୍କ ମାଗଣା ଓ ବାଧ୍ୟତାମୂଳକ ଶିକ୍ଷା ଅଧିକାର ନିୟମ ୨୦୧୦ ର ଦ୍ଵିତୀୟ ଅଧ୍ୟାୟରେ କୁହାଯାଇଛି “ ଯେଉଁ ପିଲାମାନେ ସ୍କୁଲରେ ନାମଲେଖାଇ ନାହାନ୍ତି ବା ଯେଉଁମାନେ ପ୍ରାଥମିକ ଶିକ୍ଷା ସମାପ୍ତ କରି ନାହାନ୍ତି ସେମାନଙ୍କ ନିମନ୍ତେ ସ୍ଵତନ୍ତ୍ର ବ୍ୟବସ୍ଥା କରାଯିବ । ଯେଉଁଠାରେ ଜଣେ ଛଅ ବର୍ଷରୁ ଊର୍ଦ୍ଧ୍ଵ ଶିଶୁ କୌଣସି ସ୍କୁଲରେ ନାମ ଲେଖା ଇ ନାହିଁ କିମ୍ବା ପ୍ରାଥମିକ ଶିକ୍ଷା ସମାପ୍ତ କରିନାହିଁ , ସେ ତାହାର ବୟସ ଉପଯୋଗୀ ଶ୍ରେଣୀରେ ନାମ ଲେଖାଇବେ । ସେହି ଶିଶୁ ଅନ୍ୟ ଶିଶୁମାନଙ୍କ ସହିତ ସମକକ୍ଷ ହେବ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ସ୍ଵତନ୍ତ୍ର ତାଲିମ ପାଇବାର ଅଧିକାର ରହିଛି ।
ବୟସ ଅନୁଯାୟୀ ଶ୍ରେଣୀରେ ନାମଲେଖାଇଲା ପରେ ଏହି ପିଲାମାନେ ଯେହେତୁ ମାନସିକ ସ୍ତର ବଡ ଓ ବୟସରେ ଅଧିକ ମାତ୍ର ଶୈକ୍ଷିକ ଦ୍ରୁଷ୍ଟିରୁ ଶ୍ରେଣୀରେ, କମ ସେ ପିଲାମାନେ କମ ସମୟ ବ୍ୟବଧାନରେ ଶୀଘ୍ର ଶୀଘ୍ର ପାଠପଢି ପାରିବେ । ତେଣୁ ସେମାନଙ୍କ ପାଇଁ ସ୍ଵତନ୍ତ୍ର ତାଲିମ (Special Training) ମଧ୍ୟମରେ ୩ ମାସରୁ ୨ ବର୍ଷ ଅବଧି ମଧ୍ୟରେ ପଢିନଥିବା ପାଠକୁ ସମାପ୍ତ କରିବେ । ଏଥିପାଇଁ ବିଦ୍ୟାଳୟ ଆରମ୍ଭ ହେବା ପୂର୍ବ ବା ବିଦ୍ୟାଳୟ ଶେଷହେବା ପର ସମୟକୁ ବ୍ୟବହାର କରାଯାଇ ପାରିବ । ଏଥିପାଇଁ ଶିକ୍ଷକମାନଙ୍କୁ ଓଡିଶାର ଶିଶୁମାନଙ୍କ ମାଗଣା ଓ ବାଧ୍ୟତାମୂଳକ ଶିକ୍ଷା ଅଧିକାର ନିୟମ ୨୦୧୦ ରେ ଶିକ୍ଷକମାନଏନକେର ଦାୟିତ୍ଵ ସ୍ପଷ୍ଟଭାବେ ଉଲେଖ ରହିଛି ।
- ଶିକ୍ଷକମାନେ ବିଦ୍ୟାଳୟକୁ ଯିବାର ନିୟମିତତା ଓ ସମୟା ନୁବର୍ତ୍ତୀତା ରକ୍ଷାକରିବେ ।
- ପ୍ରତ୍ୟେକ ଛାତ୍ରର ଶିକ୍ଷାଗ୍ରହଣ ସାମର୍ଥ୍ୟ ଆକଳନ କରିବା ସାଇଟ ଅନୁରୂପ ଭାବରେ ଅଧିକ ପଶିକ୍ଷଣର ଆବଶ୍ୟକତାର ଚିହ୍ନଟ ।
- ନିୟମିତ ଭାବେ, ବାପା ମା ବା ଅଭିଭାବକଙ୍କୁ ଭେଟି ଶିଶୁର ସାମର୍ଥ୍ୟ , ନିୟମିତତା , ଶିକ୍ଷାର ଅଗ୍ରଗତି ଇତ୍ୟାଦି ଜଣାଇବା ।
ପିଲା ମାନଙ୍କ ଶିକ୍ଷଣ ସମୃଦ୍ଧ କରିବା ପାଇଁ ଜିଲ୍ଲାସ୍ତରରେ ଓ ରାଜ୍ୟସ୍ତରରେ ବ୍ୟାପକ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମ ହାତକୁ ନିଆଯାଇଛି ।
- RTE ନିୟମ ଅନୁଯାୟୀ ନିର୍ଦ୍ଧିଷ୍ଟ ସମୟସୀମା ମଧ୍ୟରେ ଶିକ୍ଷକ ଓ ବିଦ୍ୟାଳୟ ଗୃହ /ଶ୍ରେଣୀ କୋଠରି ନିର୍ମାଣ
- ଶିକ୍ଷକ ପ୍ରଶିକ୍ଷଣ ବ୍ୟବସ୍ଥା ।
- ନୂତନ ପାଠ୍ୟକ୍ରମ ଓ ନୂତନ ପାଠ୍ୟପୁସ୍ତକ ପ୍ରସ୍ତୁତି
- ଶ୍ରେଣୀ ଶିକ୍ଷକଙ୍କ ସାମର୍ଥ୍ୟକୁ ବଢାଇବା ପାଇଁ 3S (Sadhana, samadhan,samikhya) ପ ପ୍ରଚାଳନ ଇତ୍ୟାଦି ।
- CRC, BRC, DIET ର ସାମର୍ଥ୍ୟ ବୃଦ୍ଧି ।
- ବିଦ୍ୟାଳୟକୁ ଏକ ଭଲ /ସୁନ୍ଦର ବିଦ୍ୟାଳୟରେ ପରିଣତ କରିବା ଇତ୍ୟାଦି ।
- ଆମେ ଶିକ୍ଷକମାନଙ୍କର ନିୟମାନୁବର୍ତ୍ତିତା କୁ ନିଶ୍ଚିତ କରିପାରିବୁ ।
- ବିଦ୍ୟାଳୟରେ ପିଲାଙ୍କ ନିୟମାନୁବର୍ତ୍ତିତା ଉପରେ ଗୁରୁତ୍ଵ ଦେବୁ
- ବିଦ୍ୟାଳୟରେ ଶିଶୁ ନିର୍ଯ୍ୟାତନା କୁ ବନ୍ଦ କରିବୁ ଓ ବାହାର ଶିଶୁ ନିର୍ଯ୍ୟାତନା ବିରୁଦ୍ଧରେ ସ୍ଵର ଉତ୍ତୋଳନ କରିବୁ ।
- ପିଲାଙ୍କ ଆବଶ୍ୟକତାକୁ ଆଖି ଆଗରେ ରଖି ବିଦ୍ୟାଳୟ ବିକାଶ ଯୋଜନା କରିବୁ । ଯେଉଁତିରେ କି ଶୈକ୍ଷିକ ଡ଼ିଆଇଜି ଉପରେ ଗୁରୁତ୍ଵ ଦେବୁ ।
- ଅକ୍ଷମ ଶିଶୁମାନଙ୍କ ପ୍ରତି ସ୍ଵତନ୍ତ୍ର କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମ ଏବଂ ସେମାନଙ୍କର ଯୋଗଦାନ କୁ ନିଶ୍ଚିତ କରିବୁ ।
- ବିଦ୍ୟାଳୟର ଭୌତିକ ବାତାବରଣ କୁ ପିଲାଙ୍କ ମନଛୁଆଁ କରିବା ପାଇଁ ଚେଷ୍ଟା କରିବୁ ।
- ପିଲାଙ୍କ ସମସ୍ୟା ବୁଝିବା ପାଇଁ ସମୟ ଦେବୁ ।
- ମଧ୍ୟାହ୍ନ ଭୋଜନ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମକୁ ଠିକ ଭାବେ କାର୍ଯ୍ୟକରି କରିବୁ । ଇତ୍ୟାଦି ।
କହିଲ ଦେଖି
ଦାଦା ପଚାରିଲେ ପୁତୁରାକୁ , କହିଲୁ ଦେଖି ଗୋଟେ ଦୋକାନରୁ ଜିନିଷ କିଣିବା ପାଇଁ ମୁଁ ଯାଇଥିଲି । ଦୋକାନକୁ ମୁଁ ୮ ଟଙ୍କା ଦେଇ ଟମାଟୋ , ୫ ଟଙ୍କା ଦେଇ ଧନିଆପତ୍ର କିଣିଲା ପରେ ମୋ ପାଖରେ ଆଉ ୭ ଟଙ୍କା ରହିଲା । ତା ହେଲେ ମୋ ପାଖରେ କତେ ଟଙ୍କା ଥିଲା ?
ପୁତୁରା ଉତ୍ତର ଦେଲା : ଏ ପ୍ରଶ୍ନଟି ଆମ ଗଣିତ ବହିରେ ନାହିଁ । ମୁଁ କେମିତି ଉତ୍ତର ଦେବୀ ? ଏ ପ୍ରକାର ପାଠ ପଢା ଯୁକ୍ତି ସଙ୍ଗତ କି ?
|
ଆଧାର- ବିଦ୍ୟାଳୟ ଓ ଗଣଶିକ୍ଷା ବିଭାଗ ,ଓଡିଶା ସରକାର